Aditivum se přidává do benzínu i nafty. Jde o soubor látek, které aktivně chrání nejvíce namáhané součásti palivových a výfukových soustav v motoru. Některé usnadňují startování, jiné třeba ochranu před korozí. Existuje více druhů, známou značkou je VIF, Metabond, BG, Lique Moly, Metaltec i STP.
Dříve bylo olovo do benzínu mícháno již v rafinériích a aditiva se do benzínu nedávala. Do paliv se nepřidávaly biosložky, motory neměly přímé vícebodové vstřikování a emisní normy byly mírnější. Nyní je benzín obohacován o biosložky, které ale mohou způsobovat usazeniny i potíže se spalováním paliva, což aditiva potlačí. S vysokými emisními nároky mají potíže i výrobci vozidel a motorů, proto nové benzinové přímovstřikové motory osazují filtry pevných částic. Aditiva sníží emise výfukových plynů a podle odborníků i celkovou spotřebu vozidla.
Odborníci doporučují přidávat aditivum do benzínu při každém tankování preventivně. Tak se dá předejít vzniku houževnatých úsad a biosložek. Aditiva zajistí i čistotu palivové soustavy, rozpustí vodu v palivu, odstraní úsady i karbon z oxidačního katalyzátoru a lambda sondy. Zajistí navíc motoru maximální výkon. Dokonalým spalováním je dokonce měřitelné i určité zvýšení výkonu motoru.
Zlepšuje čistící a mazací vlastnosti paliva Zlepšuje proces spalování paliva Čistí a odstraňuje usazeniny v celém palivovém systému benzínových motorů Vyniká multifunkčními vlastnostmi a protikorozními účinky Přispívá k dekarbonizaci spalovacího a vstřikovacího systému benzínových motorů
Letní aditiva do nafty se používají od dubna do října a pracují v oblasti mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků. Ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory s lambda sondou a filtry pevných částic. Rozkládají karbon ve spalovacím prostoru i v oblasti ventilových sedel a odstraňují úsady z biosložky v palivové soustavě. Zimní aditiva se aplikují od října do dubna, pomáhají při studených startech a navíc obsahují depresant, který zlepšuje filtrovatelnost nafty při nižších teplotách a snižuje bod tuhnutí.
Zvyšují cetanové číslo nafty a zkvalitňují tak palivo Snižují spotřebu paliva i hluk motoru Zlepšují čistící a mazací vlastnosti nafty i proces spalování Chrání palivové čerpadlo před korozí Prodlužují životnost palivového systému.
Aditiva vznikla proto, aby pomáhala chránit náchylné části v palivovém systém i samotný motor. Dnes se do benzínu přidává biosložka, která však může způsobit karbonizaci motoru a při nedokonale spáleném palivu zvyšovat emise. Prevencí jsou právě aditiva. Můžete snížit celkovou spotřebu vozu, ušetřit na opravách, předejít karbonizaci a následné potřebné dekarbonizaci. Aditiva karbonizaci potlačí a chrání náchylné komponenty. Aditivum se stará o dokonalé spálení paliva a snížení produkce emisí. Aby se benefity dostavily, je nutné dodržovat pravidelnost a přesné dávkování aditiv.
Aditivum do motorového oleje umí mazivo vylepšit. Obsahuje nanočástice, které sníží tření, zlepší výkon, vyčistí motor od usazenin a utěsní ho. Z principu se však aditivum nedoporučuje do oleje u nových aut. Moderní agregáty jsou výkonné a složité, umí odpojovat válce, mají nízkou spotřebu a inovovaná řešení. U starších motorů mohou aditiva odstranit nahromaděné usazeniny a prodloužit životnost pohonné jednotky. Druhotným efektem však může být i odstranění usazenin, které agregát těsnily. Pak dochází k úbytkům oleje, který uniká přes gufera ventilů nebo pístní kroužky.
U vozů, které nejsou moc staré, ale současně nemají ani supermoderní motor, použijte aditivum k proplachu a výměně oleje proveďte v hodně rychlém intervalu. Uvolníte usazeniny, motor pročistíte, často snížíte i spotřebu a zklidníte agregát. Doporučujeme Liqui Moly Engine Flush, který má dobré reference i na internetu, anebo jiný produkt z kategorie nejlepších aditiv do oleje.
Při tankování na značkových čerpacích stanicích už si pravděpodobně natankujete naftu, která již aditivací prošla. Pokud tankujete prémiová paliva, je aditivace ještě na vyšší úrovni a aditiva už přidávat nemusíte. Do standardní nafty však pro ochranu motoru do nádrže aditivum přidejte ručně. Výrobky se liší a každý produkt má na zadní straně návod k použití i doporučené dávkování.
Při nalévání otevřete záklopku do nádrže. Někdo volí použití injekční stříkačku, která současně plní funkci měrky. Vhodné je i použití trychtýře, který často bývá v autě u rezervy. U všech typů nádrží to ale nelze. Snadno se používají i jednorázová balení, která se ale cenově i ekologicky moc nevyplatí. Při pravidelném dolévání aditiv by se měl dostavit žádoucí účinek v podobě dlouhodobě nižší spotřeby, lepšího chodu motoru a prodloužení životnosti jednotlivých dílů celé palivové soustavy i s motorem..
Aditiva do převodového oleje vybírejte dle účelu. Sledujte deklarované vlastnosti aditiva a pročtěte si i recenze. Nejčastěji se můžete setkat se třemi typy maximalizujícími výkon převodovky. Aditiva do převodovky s antioxidačními účinky chrání olej před postupnou degradací. Prodloužíte životnost oleje, ušetříte za jeho častou výměnu a zlepšíte funkčnost systému. Aditiva do převodovky s ošetřujícími účinky přispívají ke snižování míry opotřebení způsobené činností převodovky. Obsahují keramické nebo silikonové nanočástice, na všech plochách vytvářejí tenký film a namáhané oblasti jsou díky tomu mnohem lépe chráněné. Aditiva do převodovky s promazávacími účinky snižují tření pohyblivých částí a převodovka má preciznější výkon. Dojde ke snížení provozní teploty a k prodloužení doby nutné výměny převodového oleje.
Do manuální a automatické převodovky patří jiný druh převodového oleje i odlišný typ aditiv. Automatická a manuální převodovka pracují na jiném principu. Aditiva pro manuální převodovky působí zejména jako ochrana všech dílů a převodovku promazávají pro spolehlivé zařazení rychlosti. Aditiva do automatických převodovek mají hlavně ošetřovat těsnění a zajišťovat plynulost řazení.