Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

11. 04. 2024

Zobrazit článek
Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

Pokud se vaše auto potýká s poklesem výkonu či s vyšší spotřebou paliva, než jste zvyklí, nejspíš bude na vině zanesený DPF filtr. Jestliže chcete předejít nákladné opravě za desetitisíce, můžete zkusit jednoduchý trik – vyčištění filtru pevných částic pomocí jízdy na dálnici. Díky správnému postupu a dostatečně dlouhému času stráveného jízdou můžete efektivně odstranit nahromaděné nečistoty.

Jak poznám ucpaný filtr pevných částic

Jen ve zkratce, pojďme se podívat na to, jak poznat filtr pevných částic, který potřebuje vyčistit. Karbonové úsady vznikají v důsledku nedokonalého spalování paliva v motoru. Karbon se hromadí ve filtru a může způsobit následující. V novějších vozech vás na zanesený filtr upozorní kontrolka, která s trochou fantazie vypadá jako výfuk. Příznaky, na které je potřeba se zaměřit je určitě výkon vozidla. Může pro něj být problém vyjet kopec, který dříve vyjíždělo raz dva. Výkon motoru nemusí být stálý. Zanesený DPF filtr může být poznat také na vaší peněžence (zkrátka budete muset tankovat častěji, v důsledku vyšší spotřeby).

Krok za krokem: jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

  • Praktickým a ověřeným tipem, jak vyčistit DPF filtr bez chemikálií je jízda při vyšší otáčkách. Natankujte proto plnou nádrž a hurá na dálnici.
  • Před jízdou je potřeba zahřát motor, což umožní vypalování filtru. Než šlápnete na plyn, chvíli se projíždějte.
  • Jakmile je motor zahřátý, udržujte ho ve středních, až vysokých otáčkách. Klíčová je také stabilní rychlost. Právě tímto krokem si zajistíte dostatečně vysokou teplotu výfukových plynů, což vede k účinnému spalování nahromaděných částic ve filtru.
  • Pokud chcete mít opravdu jistotu, na dálnici jezděte alespoň hodinu

Regenerace DPF filtru

Jde o zcela automatický proces, ze kterého má vyjít DPF filtr čistý a funkční. Regenerace filtru DPF funguje tak, že se součást zahřeje na velmi vysokou teplotu. Během toho dojde k vyčištění úsad a dalších nečistot. No a jak dlouho trvá regenerace DPF? Většinou zhruba 10–40 minut. Touto cestou však není možné čistit filtr donekonečna. Přibližně po 80 000–300 000 kilometrů je nutné nechat filtr vyčistit nebo vyměnit za zcela nový. 

  • Pasivní regenerace spočívá přesně v tom, co jsme si popsali o odstavec výše. Jde zkrátka o vaše rozhodnutí, jet projet automobil na dálnici za účelem vypálit z DPF filtru částice nečistot a karbonové úsady.
  • Aktivní regenerace potřebuje ke svému nastartování určité parametry – například u vozů značky Škoda to je rychlost vyšší než 60 km/hod, 3000 otáček/min a filtr zaplněný alespoň 15 gramy. Každá značka má však své individuální podmínky, které najdete v manuálu pro řidiče.
  • Statická regenerace DPF se odráží od toho, že vozidlo nemusí být při procesu v pohybu. To znamená, že si otáčky a další potřebné vlastnosti vozu diagnostika nastaví sama. Takto to funguje například u vozů značky Ford.

Jak probíhá regenerace filtru pevných částic?

Možná vás zajímá, jak poznat regeneraci DPF filtru, aniž byste ji spustili pomocí diagnostiky. Bohužel, žádná vodítka k tomu neexistují. Maximálně si můžete všimnou snížení spotřeby či lepšího výkonu vozu. To ovšem může souviset s dalšími procesy ve voze. 

Co dělat, když neproběhne regenerace filtru pevných částic?

Pokud není auto schopno naskočit do procesu regenerace a čištění filtru pevných částic, je potřeba navštívit autoservis, kde vám pomocí diagnostiky zjistí stav filtru a mohou spustit tzv. nucenou regeneraci. Pokud byste chtěli mít přehled nejen o vašem filtru, můžete si za pár korun koupit OBD diagnostiku.

Dekarbonizace motoru vodíkem vyčistí i zanesený DPF filtr

Nepomohla regenerace filtru pevných částic ani projetí motoru při vysokých otáčkách? Auto stále ztrácí výkon a mění se v čím dál většího žrouta? Objednejte se k nám na jednu ze 14 poboček a ušetřete desítky tisíc za nový DPF filtr. Autem proženeme směs vodíku a kyslíku, která při vysoké provozní teplotě vypálí nejen z motoru, ale všech jeho součástí (včetně filtru pevných částic) napálený karbon. Nečistoty vyžene z motoru s výfukovými plyny. 

Jarní počasí doslova láka k projížďce, tak na co ještě čekáte? Honem za volant a vypálit filtr pevných částic aktivně.

DPF filtr, filtr pevných částic