Pozornost musíme věnovat nejen hlavním částem motoru jako je například turbodmychadlo či filtry, ale také menším součástem – písty a pístní kroužky tvoří nedílnou část spalovacích motorů, i ony jsou postiženy karbonovými úsadami. Jaké škody dokáže karbon na pístních kroužcích napáchat a jak jim můžete předcházet se dozvíte v tomto článku.
Jak písty a pístní kroužky vypadají a kde se nachází
Písty jsou válcové nebo kuželové části, které se pohybují nahoru a dolů. Vytvářejí tlak a vzniklou silou působí na klikovou hřídel. Tvoří je vysoce kvalitní materiál, například hliníková slitina, která je díky své lehkosti a pevnosti ideální částí spalovacího motoru.
Pístní kroužky najdete umístěné na pístu. Tvoří těsnění mezi pístem a válcem, aby nedocházelo k unikání vzniklého tlaku. Na píst se obvykle umisťují dva stírací a jeden tlakový kroužek – stěrače se nachází na horní a spodní straně pístu a odstraňují nečistoty z válců.
Díky vytváření dostatečné síly k rozpohybování hřídele a zajištění správného těsnění, aby nedocházelo k unikání spalovacích plynů a zbytků paliva dohromady, tvoří nepostradatelnou dvojici každého spalovacího motoru.
Karbonové úsady na pístech a pístních kroužcích
Jedná se o velmi namáhanou část motoru, a proto je potřeba jim jednou za čas věnovat péči a odstranit z nich nánosy karbonových úsad, které se na pístech a písních kroužcích tvoří v důsledku nedostatečného spalování paliva a oleje. (Čtěte Příčiny vzniku karbonu)
Důsledky, které může zapříčinit karbon v motoru
Karbonové úsady ovlivňují chod celého motoru a samozřejmě také jeho jednotlivých částí. Písty a pístní kroužky jsou obalené napečeným karbonem a dochází tak k neúplnému těsnění – to má za následek unikání spalovacích plynů a částeček paliva. V důsledku vzniku karbonových úsad se také výrazně snižuje životnost těchto částí. Nedochází totiž k jejich dostatečnému mazání a tím pádem se písty a pístní kroužky více opotřebovávají. Jaké další následky sebou přináší karbon v motoru?
- snížený výkon motoru,
- větší spotřeba oleje,
- hlučný chod motoru,
- viditelně větší kouřivost (modrý nebo modrobílý kouř),
- vozidlo se špatně startuje.
Dekarbonizace motoru a všech jeho částí
Důležitou prevencí před vznikem výše zmíněných dopadů na celkový stav motoru je jeho dekarbonizace. Ta je zcela bezpečná a trvá pouze 60 minut. Hodinka, kterou obětujete pro „uzdravení“ motoru vozidla se vám rázem zúročí pohodlnou jízdou, nižší spotřebou a snížením rizika vzniku oprav v důsledku karbonových úsad na všech jeho částech.
Vaše vozidlo připojíme k přístroji, který jím prožene směs vodíku a kyslíku. Při dosažení vyšší provozní teploty se začnou díky působení této směsi měnit karbonové úsady z pevného skupenství na plynné a jeho zbytky, odejdou společně s výfukovými plyny ven z vozu.
- Jedná se o rychlou a bezpečnou metodu odstranění karbonových úsad.
- Dekarbonizace proběhne v rámci jedné hodiny ve všech částech motoru.
- Abychom mohli vozidlo dekarbonizovat, není nutné ho nijak rozebírat.
- Jestliže budete provádět dekarbonizaci motoru pravidelně (doporučujeme každý rok), výrazně snížíte riziko vzniku nákladných oprav.
Věnujte potřebnou péči motoru vašeho vozidla, a to vás odmění pohodlnou a bezpečnou jízdou. Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.
Pro více informací o dekarbonizaci a novinek ze světa aut nás sledujte na Instagramu nebo Facebooku.