V Česku existují 3 metody dekarbonizace

22. 06. 2023

Zobrazit článek
V Česku existují 3 metody dekarbonizace

Mechanické čištění

Chemické čištění

Vodíkové čištění

Časem se v motoru vytvářejí tuhé a polotuhé usazeniny, které dokáží motor zpomalit. Nazýváme je lidově karbon. Vyhnout se tomu bohužel nelze. Usazeniny se tvoří především na ventilech, ve válcích, v sacím, vstřikovacím a výfukovém systému. Tyto usazeniny negativně ovlivňují spalování našich motorů. Jak se karbonu lze účinně zbavit? To si vysvětlíme v následujícím článku. Existují tři metody dekarbonizace, jak karbon odstranit:

  1. Mechanické čištění
  2. Chemické čištění
  3. Vodíkové čištění

 

1. Mechanické čištění

Jak už z názvu vyplývá, čištění se provádí ručně a za použití vlastní síly. Některé součástky, typicky EGR ventil, si ti zručnější mohou vyčistit v domácích podmínkách. Pokud máte čas, schopnosti a EGR lze lehce vyjmout, můžete se do toho pustit. O EGRu jsme se rozepsali zde. To platí i u ostatních součástek, avšak kompletní vyčištění celé soustavy je úkol pro velmi schopného mechanika. 

Výhodou je, že přesně vidíte míru znečištění a lze ji prakticky 100% odstranit v místech, do kterých se dostanete. Nevýhodou je obrovská časová náročnost a možnost poškození dílů při rozebírání a manipulaci. Tuto metodu tedy doporučujeme přenechat šikovnému mechanikovi. Bohužel někoho, kdo by měl na něco takového čas, seženete jen těžko, a pokud už ano, tak si za to řekne zpravidla vysokou částku.

Nevýhody mechanického čištění:

  • Dlouhé a náročné
  • Velmi drahé 
  • Hrozí poškození dílů
  • Lze vyčistit jen jednotlivé díly

 

 

2. Chemické čištění

Druhou metodou je chemické čištění, které ještě můžeme rozdělit na 2 druhy:

 

  1. Čištění pomocí aditiv a přípravků, které přimícháte do paliva. Jejich účinnost je ale tak malá, že je můžete použít spíše pro prevenci, nebo jako doplněk pro kompletní dekarbonizaci.
  2. Druhou metodou je chemické čištění, při kterém se jednotlivé přípravky vpravují do systému sání, palivového i olejového systému. Zde dochází k rozpouštění karbonu a jeho následnému uvolnění do oleje a filtru. Kompletní dekarbonizace stojí přes 8000 Kč + náklady na výměnu oleje a olejových filtrů, který se při této metodě musí vždy vyměnit. Navíc kvůli tomu, že se karbon rozpouští, mohou drobné úsady zůstat v motoru, nebo dokonce ucpat katalyzátor.


Nevýhody chemického čištění:

  • Musí se měnit olej s filtry
  • Poměrně drahé
  • Časově náročné
  • Hrozí ucpání motoru a katalyzátoru

3. Vodíkové čištění

Třetí metodou je vodík, který karbon přemění na plyn a ten následně odchází z auta výfukem pryč. Dochází zde ke dvěma reakcím. První z nich je sublimace, která popisuje stav přeměny pevného karbonu na plyn. Druhou reakcí je pyrolýza, díky které karbon může vyhořet a odejít z motoru. Vodík jako takový je na trhu nejmladší technologií, ale zato je nejvíce účinnou, protože během krátkého času dokáže vyčistit téměř všechny komponenty v motoru. Spolu se spalovací komorou se navíc vyčistí i DPF, katalyzátor, lambda sondy a turbo. Díky tomu, že karbon odejde v podobě plynu pryč, není potřeba měnit olej a filtry.

Nevýhody vodíkového čištění:

  • Neumí vyčistit sání 
  • Teprve 7 let na trhu  

 

Výhody vodíkové dekarbonizace:

  • Bez nutnosti rozebírání dílů
  • Není nutná výměna oleje
  • Celý proces je hotový v rozmezí 50-100 minut. 
  • Během jednoho procesu odstraní karbon z celé soustavy
  • Vyčistí DPF i katalyzátor 
  • Nejlevnější a nejúčinnější řešení 

 

Shrnutí – metody dekarbonizace

Ze tří zmíněných metod vychází vodíková dekarbonizace nejlépe jak finančně, tak i časově. Více o celém procesu dekarbonizace si můžete přečíst zde. Pokud byste Vaše auto rádi dekarbonizovali, neváhejte se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337. Na vodíkovou dekarbonizaci jsme experti a staráme se, aby Vaše auto bylo Bez Karbonu!

Lidé se nás také ptají:

  • Jak vyčistit karbon v motoru
  • Jaké jsou metody dekarbonizace
  • Jak odstranit karbon z motoru
  • Výhody vodíkové dekarbonizace