Žhavící a zapalovací svíčky
Pro nastartování auta nám stačí pouze otočit klíčkem v zapalování. Co se však děje pod kapotou, jakmile motor dostane pokyn k zahájení jízdy? A jak můžeme ovlivnit správnou funkci motoru včetně žhavících a zapalovacích svíček?
Princip fungování žhavící svíčky
Žhavící svíčky najdete v naftových motorech, respektive v hlavě motoru. Mají za úkol zahřívat spalovací komory díky napětí, které do nich proudí. Při dosažení správné teploty působením žhavící svíčky dojde ke vznícení nafty ve válci. Pro dieselové motory jsou žhavící svíčky nutností, protože bez nich by při nízkých zimních teplotách neměly automobily se vznětovým motorem šanci nastartovat. Při startování dochází k tzv. předžhavení, což je proces, během kterého do pár sekund získá žhavící svíčka potřebnou teplotu, díky elektrickému proudu. Při dosažení správné teploty zhasne kontrolka a vy můžete pootočit klíčkem do startovací pozice.
Princip fungování zapalovací svíčky
Benzínový motor funguje na jiném principu než dieselový – k jeho nastartování je potřeba, aby došlo ke vznícení směsi benzínu a vzduchu. Při správném stlačení této směsi „hodí“ zapalovací svíčka jiskru a dojde k jejímu vznícení. Následně se plyn rozšíří do spalovacího motoru a rozpohybuje píst.
Nadešel čas na výměnu svíčky
A jak vlastně poznáte, že je čas na výměnu? Z výfuku vychází černý nebo bílý kouř, spotřeba vozidla stoupá nebo se automobil hůř startuje. Zdali je nutná výměna žhavící svíčky vám rádi pomohou určit v autoservisu, domácí kutilové si poradí sami s multimetrem.
Výměna žhavící svíčky
Její životnost se v naftovém motoru počítá podle počtu studených startů – obecně se však její nutná výměna pohybuje kolem 4. výměny oleje. Při špatném stavu vozidla a péči o něj se životnost žhavící svíčky může výrazně snížit. Může se jednat například o styl jízdy, vysokou teplotu, nekvalitní olej, palivo atd.
Výměna zapalovací svíčky
U benzinového, případně LPG a CNG motoru, je koupě nové zapalovací svíčky nutná po čtvrté výměně oleje. Odrazit se můžete také od ujetých kilometrů. Některé svíčky mají životnosti 15-90 tisíc km, jiné 40-60 tisíc km. K jejímu opotřebování dochází stylem jízdy řidiče, málo kvalitním materiálem elektrody atd. Pokud budete chtít zapalovací svíčky vyměnit sami, můžete se řídit různými barevnými změnami, které jsou viditelné pouhým okem.
- Černá barva značí problémy s usazováním spalin – byla namontovaná studená svíčka.
- Žlutá barva je důsledkem samozápalu – byla namontovaná teplá svíčka.
- Šedá barva ukazuje, že s automobilem se jezdí krátké trasy. Tento problém nedoporučujeme řešit broušením, jelikož následně dochází mnohem rychleji ke zkáze zapalovací svíčky.
- Černá barva elektrody znamená její konečnou – je nutné zapalovací svíčku vyměnit za novou.
Pokud si však netroufáte na výměnu svépomocí, stačí zajet do nejbližšího servisu a tam vám určitě rádi pomohou. Víte, že i podle barvy kouře se dá poznat příčina problému? Jak se dozvíte zde.
Motorová svíčka a její dekarbonizace
Na neočištěné svíčce dochází k další tvorbě sazí, výrazně se snižuje životnost motoru a dochází k vyšší spotřebě paliva, horším startům a vyšším emisím. Zajímá Vás jak snížit emise? Dočtete se zde. Odstranit saze, tedy karbon, a další nečistoty nejen na svíčce vám pomůže kompletní dekarbonizace motoru.
Celý princip čištění spočívá v tom, že k motoru, bez nutnosti rozebrání, se při dosažení provozní teploty připojí dekarbonizační přístroj, který vytváří vodík. Při vyšší teplotě dochází k čištění motoru vozidla, včetně zapalovacích a zážehových svíček. Dekarbonizace motoru včetně svíček trvá přibližně hodinu a lze ji tak provést na počkání. Těchto 60 minut vám ušetří plno času v případě nutných oprav, spojených s přílišným množstvím karbonu v motoru. Při jednom procesu se totiž vyčistí také turbo, vstřiky nebo filtr pevných částic.
Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.