Jak vyčistit filtr pevných částic

22. 06. 2023

Zobrazit článek
Jak vyčistit filtr pevných částic

V dnešní době jsou filtry pevných částic u automobilů již standardem, a to zejména u dieselových motorů. Tyto filtry slouží k zachycení pevných částic z výfukových plynů a tím snižují emise znečišťujících látek do ovzduší. Nicméně, jakmile se filtr zaplní, musí být vyčištěn, nebo dokonce nahrazen novým.

Proč se DPF zanáší?

Je normální, že se v nějaké míře saze (karbon) ve filtru DPF usazují. Čím více je motor zanesený, tím rychleji se zaplňuje DPF. Auto si se zanesením dokáže zprvu poradit samo – při delších jízdách provádí tzv. regeneraci, to znamená, že saze spálí. Bohužel časem je toto spalování méně a méně efektivní a navíc probíhá častěji, protože saze se usazují stále víc. Časem auto nedokáže vypálit 100% sazí a z nahromaděných sazí se v motoru začne vytvářet tzv. popel. Tenhle popel už v autě zůstává a nelze se ho snadno zbavit. Pokud máte najeto mezi 200–300 tis. kilometry, popela můžete mít v autě už tolik, že DPF nebude fungovat správně.

Čištění filtru pevných částic

Jak vyčistit filtr pevných částic?

Dekarbonizace motoru

Existuje několik způsobů, jak vyčistit filtr pevných částic. První možností je tzv. regenerace filtru pevných částic. Tento proces spočívá v zahřátí filtru na vysokou teplotu, při které se nahromaděné částice spálí. Regenerace filtru může probíhat buď samostatně, nebo se může provádět ve spojení s běžnou jízdou vozidla. Přijde vám, že výfuk hodně kouří? O tom se více dočtete zde.

Tip pro auta ve městě: Alespoň jednou za 14 dní vemte Vaše auto na výlet a protáhněte jej na dálnici. Tím zaručíte správný chod a pravidelnou regeneraci filtru.

Druhou možností je dekarbonizace vodíkem. Jedná se o novou metodu, která umí vyčistit karbon a jeho usazeniny, aniž by se musel motor nebo filtr rozebírat. Doba trvání vodíkové dekarbonizace je maximálně 2 hodiny a v závislosti na objemu motoru stojí od 2 690 Kč. Podrobný ceník najdete zde.

Třetí možností je mechanické čištění filtru, které spočívá v demontování filtru z vozidla a jeho vyčištění pomocí speciálních čistících roztoků a následného vysoušení. Pokud je filtr opravdu velmi zanesený, tak mnohdy tato metoda pomůže. Je ovšem potřeba počítat s časovou náročností 2-4 dny a také s cenou okolo 4000 Kč + práce za demontáž a montáž.

Poslední možností je výměna filtru za nový. Tento postup je nejjednodušší, ale také nejdražší. Nový filtr bude zcela čistý a bude opět plnit svou funkci, ale výměna filtru může stát až několik desítek tisíc korun. Chcete se vyhnout drahé výměně filtru nebo katalyzátoru? Přijeďte na dekarbonizaci vodíkem. Preventivní čištění radikálně snižuje pravděpodobnost zanesení motorových dílů karbonem. Jak často byste měli dekarbonizovat svůj motor?

Extrémně zanesený filtr

Pokud máte DPF filtr opravdu hodně zanesený, doporučujeme nejprve provést dekarbonizaci a poté případně mechanické čištění filtru, pokud dekarbonizace nestačila. Proces doporučujeme provést v tomto pořadí. Často se totiž stává, že pokud si necháte DPF vyčistit mechanicky, tak za půl roku je znovu zanesené a celý proces řešíte znovu. Zanese se tak rychle, protože je zanesená celá soustava a motor stále produkuje nadměrné saze. Proto je důležité nejprve odstranit příčinu – karbon v motoru – poté můžete vyčistit i DPF.

Preventivní dekarbonizace

V dnešní době se již většina dieselových motorů bez filtru neobejde. Je proto potřeba se o filtr správně starat a dopřávat mu ideálně pravidelnou regeneraci. Pokud už klasické protáhnutí na dálnici nepomůže, máte 3 možnosti, jak vyčistit filtr pevných částic. V první řadě vám rozhodně doporučujeme provést dekarbonizaci vodíkem. Touto metodou se totiž vyčistí i spalovací komora a další komponenty, které při jiném postupu musíte nechat vyčistit zvlášť.

Pokud byste si rádi nechali vyčistit filtr pevných částic dekarbonizací vodíkem, jsme tu pro vás na pobočkách. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář nebo zavolat na 792 767 337.