Historie vodíkového plynu – esence dekarbonizace

22. 06. 2023

Zobrazit článek
Historie vodíkového plynu – esence dekarbonizace

objev vodíkového plynu

vznik dekarbonizace vodíkem

Co je vodíkový plyn

Vodíkový plyn (označení HHO) se používá mimo jiné k odstranění karbonu z motoru (dekarbonizace spalovací soustavy motoru). Jedná se o vysoce hořlavý plyn, který vzniká elektrolýzou vody a reaguje s karbonovými usazeninami. Usazeniny se vypálí, přemění na plyn a odvádí se ze spalovací soustavy ven v podobě výfukových plynů. O dekarbonizaci píšeme více zde. Historie vodíkového plynu je velmi zajímavá. 

Historie vodíkového plynu

V roce 1776 holandský vědec Martinus van Marum během experimentu s elektřinou poprvé vytvořil plynný kyslík a vodík pomocí elektrolýzy. O několik desítek let později, v roce 1806, sestrojil Švýcar Francois Isaac de Rivaz první motor a s ním i první automobil, který byl poháněný HHO směsí. Ano, podle dohledaných informací lidé vymysleli motor poháněný vodíkovým plynem daleko dříve, konkrétně o 80 let dříve, než vynalezli benzínový motor. Další rozvoj brzdila především extrémně drahá elektřina potřebná pro elektrolýzu. Do roku 1940 bylo v USA patentováno až 300 patentů k výrobě HHO. Vodíkový plyn se dokonce používal i za války k pohonu lodí, tanků a letadel, když byl nedostatek paliva.

Největší pokrok se však připisuje Y. Brownovi, podle kterého se také používá název Brownův plyn. Brown na této technologii pracoval od 70. do 90. let a dosáhl spousty zdokonalení ve výrobě a tvorbě vodíku. Jeho technologii začalo využívat mnoho firem, včetně těch japonských, které experimentovaly se sestrojením vodíkového pohonu pro automobily.

 

Vznik dekarbonizace vodíkem

Na přelomu tisíciletí některé laboratoře experimentovaly s využitím vodíku jako pohonu pro automobily. Aby zjistili, co vše vodík dokáže, jak je (ne)bezpečný a zda má nějaký vliv na motor, testovali vědci nejdříve použití vodíku ve spalovacích motorech u starých aut. Když motory rozebírali, překvapilo je, že díly v motoru byly čisté, i když auta měla nájezd 300 000 km (očekávali velmi zanesené motory karbonem). Díky tomuto pokusu zjistili, že vodík má čisticí účinky a dokáže odstranit karbon z motoru!

A takto vznikly první generátory vodíku, které se dnes používají k odstranění karbonu ze spalovacích motorů. Více o tom, jak vzniká vodík v generátoru si přečtete v článku Co je to vodíkový plyn a jak se vyrábí? Díky jejich velké efektivitě a účinnosti se jedná o stále populárnější způsob čištění spalovacích soustav od karbonových usazenin. Jak tyto karbonové usazeniny vznikají, si můžete přečíst zde.

Pokud máte podezření, že Vaše auto je zanesené karbonem a potřebuje vyčistit, stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.

Často se nás ptáte:

  • Jak vznikla dekarbonizace vodíkem
  • Historie dekarbonizace vodíkem
  • Jak dlouho funguje dekarbonizace vodíkem
  • Využití vodíku v autě
  • Jak odstranit karbon z motoru