Historie vodíkového plynu – esence dekarbonizace

22. 06. 2023

Zobrazit článek
Historie vodíkového plynu – esence dekarbonizace

objev vodíkového plynu

vznik dekarbonizace vodíkem

Co je vodíkový plyn

Vodíkový plyn (označení HHO) se používá mimo jiné k odstranění karbonu z motoru (dekarbonizace spalovací soustavy motoru). Jedná se o vysoce hořlavý plyn, který vzniká elektrolýzouvody a reaguje s karbonovými usazeninami. Usazeniny se vypálí, přemění na plyna odvádí se ze spalovací soustavy venv podobě výfukových plynů. O dekarbonizaci píšeme více zde. Historie vodíkového plynu je velmi zajímavá. 

Historie vodíkového plynu

V roce 1776holandský vědec Martinus van Marum během experimentu s elektřinou poprvé vytvořil plynný kyslík a vodík pomocí elektrolýzy. O několik desítek let později, v roce 1806, sestrojil Švýcar Francois Isaac de Rivaz první motor a s ním i první automobil, který byl poháněný HHO směsí. Ano, podle dohledaných informací lidé vymysleli motor poháněný vodíkovým plynem daleko dříve, konkrétně o 80 let dříve, než vynalezli benzínový motor. Další rozvoj brzdila především extrémně drahá elektřina potřebná pro elektrolýzu. Do roku 1940 bylo v USA patentováno až 300 patentů k výrobě HHO. Vodíkový plyn se dokonce používal i za války k pohonu lodí, tanků a letadel, když byl nedostatek paliva.

Největší pokrok se však připisuje Y. Brownovi, podle kterého se také používá název Brownův plyn. Brown na této technologii pracoval od 70. do 90. let a dosáhl spousty zdokonalení ve výrobě a tvorbě vodíku. Jeho technologii začalo využívat mnoho firem, včetně těch japonských, které experimentovaly se sestrojením vodíkového pohonu pro automobily.

Stará kniha položená na starých pergamenech

 

Vznik dekarbonizace vodíkem

Na přelomu tisíciletí některé laboratoře experimentovaly s využitím vodíku jako pohonu pro automobily. Aby zjistili, co vše vodík dokáže, jak je (ne)bezpečný a zda má nějaký vliv na motor, testovali vědci nejdříve použití vodíku ve spalovacíchmotorech u starýchaut. Když motory rozebírali, překvapilo je, že díly v motoru byly čisté, i když auta měla nájezd 300 000 km (očekávali velmi zanesené motory karbonem). Díky tomuto pokusu zjistili, že vodík má čisticí účinky a dokáže odstranit karbonz motoru!

A takto vznikly první generátory vodíku, které se dnes používají k odstranění karbonu ze spalovacích motorů. Více o tom, jak vzniká vodík v generátoru si přečtete v článku Co je to vodíkový plyn a jak se vyrábí? Díky jejich velké efektivitě a účinnosti se jedná o stále populárnějšízpůsob čištění spalovacích soustav od karbonových usazenin. Jak tyto karbonové usazeniny vznikají, si můžete přečíst zde.

Staré auto u vjezdu do garáže

Proces vodíkové dekarbonizace

Pokud máte podezření, že Vaše auto je zanesené karbonem a potřebuje vyčistit, stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.

Pro více zajímavostí nás nezapomeňte sledovat na Instagramu a Facebooku.

Často se nás ptáte:

  • Jak vznikla dekarbonizace vodíkem
  • Historie dekarbonizace vodíkem
  • Jak dlouho funguje dekarbonizace vodíkem
  • Využití vodíku v autě
  • Jak odstranit karbon z motoru