Rozdíly ve kvalitě: technologie na dekarbonizaci vodíkem

22. 06. 2023

Zobrazit článek
Rozdíly ve kvalitě: technologie na dekarbonizaci vodíkem

V našich minulých článcích jste si mohli přečíst, jak taková dekarbonizace vodíkem funguje a jak se můžeme karbonu zbavit (článek zde). Jaké stroje ale takový vodík vlastně vyrábí? Technologie na dekarbonizaci vodíkem si představíme v následujícím článku.

K tomu, aby vůbec mohla dekarbonizace vodíkem fungovat, potřebujeme vodík vyrobit. Jak? Pomocí generátoru vodíku. O výrobě si přečtěte zde. Na trhu je hned několik poskytovatelů vodíkové dekarbonizace a podle kvality technologie je můžeme rozřadit do třech kategorií:

1. Levné stroje z Asie
2. Stroj složený v EU s čínskými komponenty
3. Kvalitní stroje vyrobené v EU

Stejně jako u aut porovnáváme výkon motoru a životní výdrž, tak u generátorů vodíků nás zajímá množství vyrobeného vodíku za hodinu a výdrž samotného stroje. Níže si více popíšeme, co od které z kategorií lze čekat, a co to znamená pro zákazníka, který chce na dekarbonizaci vodíkem přijet.

1. Levné stroje z asie

Jak už asi můžete tušit, u těchto strojů lze očekávat nejmenší kvalitu jak v samotném zpracování, tak v množství vodíku, který je stroj schopen generovat. Nízká kvalita zpracování zde znamená, že může dojít k vypadávání výkonu generátoru (elektrody, které se používají k tvorbě vodíku, nebudou mít potřebné zastoupení správného materiálu, elektrické spoje v generátoru nebudou dostatečné apod.). To ve finále znamená, že se hůře reguluje čištění, stroj je nestabilní a nebude dlouho sloužit. Také se velmi rychle přehřívají, takže zvládnou maximálně jedno vozidlo a pak musí vychladnout.

Navíc u těchto typů strojů nedochází k tak vysoké tvorbě vodíku za hodinu. Konkrétně se zde bavíme o množství max. 500 litrů vodíku za hodinu, což stačí k dekarbonizaci auta o maximálním objemu motoru do 2,5 litru! To si bohužel někteří poskytovatelé dekarbonizace vodíkem neuvědomují, a i přesto tvrdí, jak dokážou vyčistit i kamion. Výsledek je poté takový, že je zákazník nespokojený a necítí rozdíl (skutečně jej cítit ani nemůže, ale byl mu řečen opak).

 

2. Stroj složený v EU, ale s čínskými komponenty

Zde by se mohlo zdát, že se dostáváme už k trochu lepší variantě oproti té předchozí. Bohužel ve skutečnosti je to opak. Většinou si samotní poskytovatelé, nebo výrobci objednají veškeré čínské komponenty (bez certifikace) a vše poté složí v některém ze států Evropské unie, aby mohli tvrdit, že stroj je vyrobený v EU. Jedná se tak o maskované klamání zákazníků...

Co se týče technických parametrů, tak zde už někteří „výrobci“ dokážou dát dohromady stroj s výkonem 750 litrů vodíku za hodinu. S tím už lze čistit běžné motory do objemu 3,5 litru. Co si bohužel ale někteří poskytovatelé dekarbonizace vodíkem neuvědomují, že jen prodloužení času čištění neznamená automaticky lepší výsledek. Často také nerozumí procesu čištění a auto běží na volnoběh celou dobu (má běžet v otáčkách min. 1 800).

 

3. Kvalitní stroje vyrobené v eu

Tato varianta je nejvíce optimální, protože samotná technologie na dekarbonizaci vodíkem, hlavně generátory jsou vyrobeny přímo zde v EU, a nepodstatné kosmetické prvky (jako kostra stroje, madla apod.) můžou být vyrobeny kdekoliv. Kvalitu zde zajišťují výrobci, kteří musí splňovat přísné evropské normy. Použití levnějších dílů, které nemají vliv na technologii, poté šetří náklady na celou výrobu stroje. Díky tomu jsou pak vodíkové generátory dostupnější.

Tyto stroje vykazují nejvyšší možnou účinnost a efektivitu, protože dokážou za jednu hodinu vyprodukovat až 4 500 litrů vodíku! To bohatě stačí na vyčištění tahače o objemu 20 000 cm³ nebo 5 Fabii naráz s 1,2l motorem. Osobní vozidla mohou čistit jedno za druhým, aniž by klesala výkonnost stroje, nebo se přehříval. Výkon takového stroje lze přizpůsobit vozidlu na míru, aby byl výsledek dekarbonizace co nejlepší. Pokud chcete mít vyčištěné i DPF (více zde), rozhodně silný stroj potřebujete. Kvalitních výrobců těchto strojů byste napočítali na prstech jedné ruky a poskytovatelů, kteří mají tyto stroje k dispozici u nás v ČR, je také málo.

 

Shrnutí na závěr

Není stroj jako stroj a u technologie na dekarbonizaci vodíkem to platí dvojnásob. Velmi záleží, ke kterému poskytovateli se rozhodnete přijet, protože buď poté můžete odjet spokojení, nebo s pěkně hořkým pocitem, že nic po vodíku nepociťujete. Rozhodně doporučujeme se vždy ptát i na množství litrů vygenerovaného vodíku a upřednostnit kvalitu před lákavou nižší cenou. Mnohdy se setkáte i s tím, že ani samotný poskytovatel tuto informaci neví. V takovém případě si buďte jistí, že používají stroj nejnižší kategorie a dekarbonizaci nerozumí.

U nás na všech pobočkách v republice používáme ty nejkvalitnější stroje vyrobené s certifikátem. Můžeme tak vyčistit jakýkoliv motor i s tím největším objemem správně a kvalitně. Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.