Tentokrát vám přinášíme pokračování o údržbě turbodmychadla. V prvním díle jsme vás seznámili s tím, jak turbodmychadlo vlastně funguje a co tvoří jeho dvě hlavní části. Také jsme si objasnili příznaky, které poukazují na vadné či zanesené turbo. Dnes se však zaměříme na prevenci a na to, kolik taková nová součástka stojí.
Kolik stojí turbodmychadlo?
Nejde o žádnou levnou záležitost. Bohužel však odchází turbo vždy mezi prvními součástkami – je velice citlivé, a proto není radno podceňovat prevenci. Kolik ale stojí? Například na trojkovou Škodu Octavii se průměrná cena pohybuje okolo 18 000,-. Cena za turbodmychadlo do Volva XC60 vychází zhruba na 30 000,-. Jaké auto máte vy? Ověřte si, jak nákladné je pořízení nového turba do vašeho vozidla.
Údržba turba prodlouží životnost
Jak sami vidíte, určitě se vyplatí věnovat prevenci nějakou tu pozornost a ušetřit pár desítek tisíc. Jaké ověřené metody vám pomohou předejít výměně turba?
1.Pravidelná výměna oleje a olejových filtrů
Jedním z důležitých kroků v údržbě turbodmychadla je pravidelná výměna oleje a olejových filtrů. Turbodmychadlo je závislé na čistém a kvalitním oleji, který zajišťuje jeho správné mazání a chlazení. Starý nebo znečištěný olej může způsobit zvýšené opotřebení ložisek a dalších klíčových komponentů. Olej měňte dle pokynů výrobce vozidla, obvykle každých 10 000 až 15 000 kilometrů.
2. Správné zahřívání a chlazení motoru
Dalším klíčovým faktorem pro dlouhou životnost turbodmychadla je správné zahřívání a chlazení motoru. Po startu je důležité nechat ho několik minut běžet na volnoběh, aby se olej dostal do všech částí turbodmychadla a zajišťoval jeho správné mazání. Stejně tak po delší cestě by měl motor několik minut běžet na volnoběh, aby se turbodmychadlo mohlo ochladit a zabránilo se tak přehřátí.
3. Čištění vzduchových filtrů
Vzduchové filtry hrají důležitou roli při preventivní ochraně turbodmychadla před nečistotami a prachem. Znečištěné nebo ucpané filtry mohou snížit výkon motoru a zvýšit tak riziko poškození turba. Pravidelná kontrola a čištění vzduchových filtrů, případně jejich výměna, by měla být součástí vaší rutinní údržby. Doporučujeme kontrolovat filtry každých 10 000 kilometrů a v případě potřeby je vyměnit.
4. Tankování kvalitního paliva
Kvalita paliva má velký vliv na výkon motoru a životnost turbodmychadla. Méně kvalitní paliva mohou obsahovat nečistoty a aditiva, která zvyšují riziko tvorby usazenin v motoru a turbodmychadle. Používání kvalitního paliva s nízkým obsahem škodlivých látek vyjde sice o pár korun dráž, na druhou stranu vás však čeká nové turbodmychadlo za minimálně 10 000,-.
5.Dekarbonizace motoru vodíkem
Největším strašákem jsou jednoznačně karbonové úsady, které se „přilepí“ nejen na stěnu turbodmychadla, ale i ostatních součástí motoru. Pokud se tento nešvar neřeší, může vést až k fatálním následkům, a těmi jsou právě nákladné částky za nové komponenty. Dekarbonizace motoru vodíkem odstraňuje napáleniny během 60 minut tím způsobem, že se do auta vhání směs vodíku a kyslíku. Při určitých otáčkách začnou úsady odhořívat a odcházet společně s výfukovými plyny.
Jedna hodina ročně vám tak ušetří desítky tisíc korun, další náklady za snížení průměrné spotřeby paliva, dopřeje vám větší komfort při jízdě a nakopne auto k lepšímu výkonu.
Objednejte si svůj termín na dekarbonizaci motoru vodíkem a zajistěte si všechny skvělé vlastnosti a třeba i čištění interiéru ozonem zdarma. Těšíme se na vás!
Pro další články navštivtě náš blog. Nezapomeňte nás také sledovat na Instagramu a Facebooku.