Proč zlobí EGR ventil

22. 06. 2023

Zobrazit článek
Proč zlobí EGR ventil

Co je EGR ventil

Proč se zanáší karbonem

Jak proti němu bojovat

 

Přiznejte se, kdo už slyšel pojem EGR ventil? Kdo ne, má štěstí, kdo ano, asi na něj nebude mít nejvřelejší vzpomínky, protože ho jeho výměna stála pěkný balík.

Co to tedy ten EGR ventil je a proč jsou s ním problémy?

EGR ventil patří k největším průšvihářům zejména u starších dieselů. Je součástí spalovací soustavy a funguje jako takový vrátný, který část odcházejících spalin pošle zpět do spalovací komory, kde se smíchají s palivem a vzduchem. Díky tomu se snižuje maximální teplota spalování a neprodukuje se tolik oxidu dusíku. Za ideálních okolností by spalováním paliva žádné oxidy dusíku nevznikaly. Protože se ale vzduch skládá ze 78 % z dusíku, při vysokých teplotách během procesu spalování rychleji reaguje volný kyslík s dusíkem než s uhlíkem, výsledkem jsou oxidy dusíku. Ve výfukových plynech odcházejících z motoru se na emisích zkoumá nejen obsah oxidu uhelnatého, ale také oxidů dusíku, obsah nespálených uhlovodíků a pevných částic. Z toho jasně vyplývá, že v době přísných emisních norem je EGR ventil nepostradatelnou součástí dieselových a často i benzinových motorů.

Samotný EGR ventil je šoupátko, které ovládá průtok spalin zpět do motoru. Zpočátku se řídil mechanicky podtlakem, v současné době se častěji využívají kombinace s elektrickým řízením či zcela elektrické ovládání. Pro maximální rychlost a přesnější funkci má EGR chlazení, které se používá k snížení teploty spalin před návratem do spalovacího prostoru.

Proč se EGR zanáší karbonem

Jak už jsme řekli výše, v motoru dochází k nedokonalému spalování paliva, jako vedlejší produkt tedy vznikají karbonové usazeniny. Především je-li motor starší, spaluje-li případně nějaký ten olej, vzniká ve spalovacím prostoru nános karbonu.

Karbon potom způsobuje:

  • vyšší kouřivost,
  • vyšší spotřebu,
  • vyšší hlučnost,
  • vyšší emise.

Jak tedy proti karbonu bojovat?

Pokud pozorujete zhoršení zejména studených startů, auto více kouří a je hlučnější, není na co čekat. Je třeba se karbonu zbavit. Více o čištění EGRu se dočtete zde: Jak vyčistit EGR ventil

Existují tři metody čištění motoru od karbonu:

  • mechanické čištění – ruční čištění každé součástky zvlášť – zdlouhavé a nákladné,
  • chemické čištění – karbon se rozpustí a stéká do oleje – nevýhodou je, že po dokončení procesu je třeba vyměnit olej a filtr,
  • dekarbonizace vodíkem – nejrychlejší a nejefektivnější metoda čištění motoru od karbonu.

Dekarbonizace motoru vodíkem spočívá v tom, že se do motoru pustí plynný vodík. Ten reaguje s usazeným karbonem a odvádí ho v plynném skupenství z motoru pryč. Stačí 60 minut a váš vůz pojede lépe, chod motoru se zklidní a ztiší, sníží se jeho spotřeba a také emise. Nenechte si zničit motor karbonovými usazeninami, přijďte se k nám včas na dekarbonizaci motoru vodíkem.

Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.