I když se počasí teprve začalo blížit podzimu a na dveře nám zaklepal studený vítr, s blížící se zimou se mezi řidiči pravidelně objevuje otázka, kdy je nutné přezutí na zimní pneumatiky. Přestože to závisí na aktuálním počasí a led na silnici se může objevit až začátkem prosince, zákon o silničním provozu stanovuje jasná pravidla, která by měl každý řidič znát.
Kdy přezout na zimní pneumatiky?
Podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích je v České republice povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace může nastat. Tato povinnost platí také na úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“, kde jsou zimní pneumatiky povinné za jakýchkoliv podmínek.
Proč přezout na zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou speciálně navržené tak, aby zajišťovaly lepší přilnavost na kluzkém povrchu. Mají měkčí složení a hlubší vzorek než letní pneumatiky, díky čemuž lépe zvládají sníh, led a nízké teploty. Při teplotách pod 7 °C ztrácejí letní pneumatiky své optimální vlastnosti a výrazně prodlužují brzdnou dráhu, zatímco zimní pneumatiky si i v těchto nemilosrdných podmínkách zachovávají své přednosti.
Minimální hloubka dezénu
Rozhodující vlastností zimních pneumatik je hloubka dezénu. Podle zákona musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku vzorku 4 mm pro osobní automobily a 6 mm pro nákladní vozy. Pokud je vzorek pod touto hranicí, pneumatika již neposkytuje dostatečnou trakci a přilnavost, čímž samozřejmě zvyšuje riziko dopravní nehody. Běžně však zcela nové zimní pneumatiky mají hloubku dezénu v rozmezí 8–10 mm.
Jak poznat zimní pneu od letních?
Kromě hloubky dezénu dbejte také na to, aby pneumatiky byly označeny symbolem M+S (zkratka značící slova Mud and Snow) nebo sněhovou vločkou, což znamená, že jsou určeny do zimy. Při výběru zimních pneumatik nezapomeňte zkontrolovat datum výroby, protože staré pneumatiky ztrácejí své vlastnosti, i když je dezén ještě dostatečný.
Celoroční nebo zimní pneu?
Možná jste se nechali nalákat na koupi celoročních pneumatik, které vás jistě oslnily zejména možností nemuset přezouvat po celý rok a také poměrně lákavou pořizovací cenou. Co však může vypadat jako výhodná nabídka, nemusí po bližším prozkoumání splňovat vaše očekávání.
- Celoroční pneumatiky jsou navrženy tak, aby splňovaly široké spektrum podmínek, ve skutečnosti jsou však kompromisem mezi zimními a letními pneu. Mají tedy mnohem horší přilnavost než letní pneu a jejich brzdná dráha se tak prodlužuje. V zimě nejsou k vozovce dostatečně přilnavé, kvůli vysoké tvrdosti.
- Dalším nemilým faktem je, že mají poměrně malou životnost. Kvůli kompromisním vlastnostem nedokáží odolávat úmorným vedrům anebo nemilosrdným zimám.
- Valivý odpor celoročních pneumatik je vyšší než u letních, což jde ruku v ruce s vyšší spotřebou.
- Se všemi výše zmíněnými vlastnosti souvisí také nižší bezpečnost posádky vozidla na celoročních pneumatikách. Brzdná dráha je u zimních pneu na zledovatělé vozovce poměrně větší, při letních bouřkách zase nemusí stíhat odvádět nadměrné množství vody, čímž vzniká riziko aquaplaningu.
Přezutí zimních pneu nečeká na první sníh
I když se může zdát, že podmínky na silnici nejsou dostatečně „zimní“, řidiči by neměli čekat na první sníh. Ideální je přezout, jakmile průměrné denní teploty klesnou pod zmíněných 7 °C, kdy letní pneumatiky přestávají správně fungovat. V opačném případě se vám také může s proměnlivým podzimním počasím stát, že ráno vyjedete do práce ještě za relativního tepla, a domů se budete vracet ve sněžné vánici po zledovatělé vozovce. Pokud nevíte jak na to, podívejte se na náš podrobný návod krok za krokem.