Příprava auta na léto

14. 05. 2024

Zobrazit článek
Příprava auta na léto

S blížícím se letním obdobím je čas přemýšlet o tom, jak přizpůsobit auto novým podmínkám – rozpálená silnice, sucho a nenadálé letní bouřky vám mohou znepříjemnit jízdu. Jak předejít nenadálé situaci a které věci by vám v autě neměly chybět? Přečtěte si článek příprava auta na léto.

Kontrola vozidla před jízdou

I když se může zdát, že po zimě je jízda autem jako procházka růžovou zahradou, není tomu tak. Při vysokých teplotách se může auto přehřívat, přičemž je důležité kontrolovat provozní kapaliny. Rozpálená silnice může mít vliv na stav pneumatik a s nevyčištěnou klimatizací se vám bude jezdit pěkně nepříjemně.

Výměna pneumatik na letní

Tento úkon byste měli mít již dávno za sebou. Výměna pneumatik je na pořadníku začátkem dubna, kdy už nehrozí souvislá vrstva námrazy a zima je již na ústupu. Jak vyměnit pneumatiky vám poradíme v našem starším článku

Tekuté stěrače oceníte při letní bouřce

Kolikrát se již stalo, že jste při hustém dešti museli přistavit na krajnici a počkat, než se letní bouřka přežene? Stěrače zkrátka nestíhaly odvádět svou práci a vy jste sotva viděli před auto. Právě v tomto případě se hodí tekuté stěrače, které stačí nastříkat na čelní okno. Při rychlosti vyšší než 50 km/hod se postarají o to, že voda bude z povrchu odtékat velmi rychle a vy tak nebudete muset ztrácet drahocenný čas, například cestou do práce.

Ochrana laku auta na pár let

Keramická ochrana laku je v současnosti nejspolehlivější metodou, jak zabránit poškození. Vysoký podíl oxidu křemičitého odpuzuje vodu, znemožňuje ulpívání nečistot (například ptačího trusu) a předchází poškrábání laku. To oceníte zejména při odlétávání drobných kamínků od pneumatik vozidla před vámi. Také chrání podvozek před působením posypové soli, se kterou se v létě sice nesetkáte, ale při použití kvalitního keramického laku vám vydrží i 2–3 roky. Poskytuje UV ochranu před vyblednutím laku či jeho degradaci vlivem agresivního sluníčka. 

Další variantou je nano ochrana laku, která funguje na principu nanočástic, které pronikají do mikroskopických pórů laku a vytvářejí trvanlivou a ochrannou vrstvu. 

Antikorozní nástřik podvozku

Nevyčistili jste podvozek po zimě? V tom případě schovaná posypová sůl v kombinaci s častými letními bouřkami může nahlodat vozidlo zespodu a zapříčinit korodování. Pomocí speciální pistole se na kovové součásti nanese antikorozní nástřik, který zacelí povrch a vytvoří na podvozku ochrannou vrstvu. 

Čištění klimatizace

Špinavá klimatizace nejen znepříjemňuje jízdu otravným zápachem, ale také vzduchem víří plísně, bakterie a alergeny. V neposlední řadě účinnost špinavé klimatizace výrazně klesá. Proto je vhodné nechat ji před sezónou vyčistit.

Provozní kapaliny v autě

Teplé počasí a vysoké teploty mohou způsobit vyšší odpařování důležitých tekutin ve vozidle. Na mysli máme například přirozený úbytek chladící kapaliny, kterou je vhodné kontrolovat přibližně co 3 týdny. Dolévání chladící kapaliny je možné v případě, že je motor zcela vychladlý, tím pádem ji zkontrolujte vždy před zahájením jízdy. Nezapomeňte ani na další důležité tekutiny, které hrají v létě důležitou roli. Voda do ostřikovačů se hodí po dešti, kdy vám na čelním skle může přistát bláto anebo v letním dni po dálnici nachytáte na sklo plno hmyzu. Výměna brzdové kapaliny nastává po ujetí 30 000–50 000 km, tedy přibližně po 2–3 letech. 

Dekarbonizace motoru vodíkem

Abyste si užili ničím nerušenou a pohodlnou jízdu, doporučujeme přípravu na léto završit dekarbonizací motoru vodíkem. Zcela bezpečná a ekologická metodu, která odstraní karbonové úsady před novou sezónou. Každoroční preventivní údržba předejde fatálnímu poškození motoru, vysoké spotřebě paliva, kouřivosti a problémům s STK kontrolou.

Jedna hodina v servisu dokáže ušetřit desetitisíce a spoustu nervů spojených s nákladnými opravami zanedbaného ústrojí pod kapotou. 

Příprava auta na léto

Příprava auta na léto.