Zvýšení cen za palivo se nás všech dotklo začátkem loňského roku, kdy ceny vystřelily i o 20,- za litr. Dnes, kdy už jsou ceny téměř stejné, jako před zdražením se zdá být téměř nemyslitelné chtít ušetřit ještě víc. Cenovku benzínu či nafty sice nesnížíte, ovšem svou spotřebu ano. Jak? To si ukážeme na následujícím příkladu s užitkovým vozem Renault Master, který díky dekarbonizaci ročně ušetří hned několik tisíc korun.
Vyplatí se dekarbonizace motoru vodíkem?
Rozhodně! Stačí se na to jen podívat trochu podrobněji. I přesto, že dekarbonizace vozidel s motorem o objemu do 2 500 m³ stojí 3 290 Kč, pravidelná roční investice se do ní jednoznačně vyplatí a u Renault Masteru je to ještě znatelnější úspora než u osobního vozu Škoda Octavia.
Snížení spotřeby po dekarbonizaci motoru
Užitkový vůz Renault Master ročně najede 20 000 km, při průměrné spotřebě 9 litrů na 100 km. Po dekarbonizaci spotřeba klesla o 0,7 litrů, což není na první pohled až tak výrazný rozdíl. Jak to ale bude vypadat v horizontu jednoho roku?
Cena dekarbonizace | |
Základní cena / auto (Kč) | 3 290 Kč |
Snížení spotřeby | |
Průměrná spotřeba (l/100 km) | 9 |
Ročně najeto (km) | 20 000 |
Cena za litr nafty | 38 |
Úspora v Kč (Při snížení spotřeby o 0,7 l) | 5 320 Kč |
Teď se pojďme podívat na podrobný postup, jak jsme se k výsledku dopracovali.
Roční nájezd vydělíme stem a výsledek pak vynásobíme průměrnou spotřebou a cenou za litr nafty: 20 000:100×9×38=68 400.
Nyní od sebe odečteme průměrnou spotřebu a její snížení, čímž dostaneme aktuální průměrnou spotřebu po dekarbonizaci: 9-0,7=8,3
Stejný výpočet s ročním nájezdem opakujeme s rozdílnou spotřebou: 20 000:100×8,3×38=63 080.
Cenový přehled | |
Cena za dekarbonizaci | 3 290 Kč |
Úspora na palivu | 5 320 Kč |
Roční úspora díky dekarbonizaci | 2 030
Kč |
V konečné fázi našich propočtů je nutné odečíst náklady na paliva před a po dekarbonizaci: 68 400-63 090=5 320
Právě toto číslo vyjadřuje roční úsporu na palivu za nájezd 20 000 km s Renault Master.
Dekarbonizace motoru vodíkem šetří nejen spotřebu
Dekarbonizace motoru neznamená pouze úsporu paliva. Tato ekologická metoda přispívá také ke snížení emisí, zlepšení celkového chodu motoru, nižší kouřivosti a delší životnosti motorových součástek. Pravidelná dekarbonizace tak nejen snižuje provozní náklady, ale také zajišťuje lepší stav motoru a předchází nákladným opravám. Jako třešnička na dortu vám může být fakt, že dekarbonizovaný Renault Master ročně ušetří i po odečtení nákladů na odstranění karbonu 2 030 Kč.
Udělejte preventivní opatření včas
I když se investice do dekarbonizace motoru může na první pohled zdát jako zbytečný výdaj, výsledné úspory na palivu a delší životnost motoru dokazují, že jde o rozumné rozhodnutí. Pro majitele užitkových vozidel, jako je Renault Master, může pravidelná dekarbonizace motoru představovat efektivní způsob, jak snížit náklady na provoz a udržet vozidlo v optimálním stavu, i když dostává pravidelně zabrat.