Proč se auto dusí při rozjezdu? Možné příčiny a řešení
Možná už i vaše auto potkalo nepříjemné cukání při rozjezdu, „lapání po dechu“, které přišlo zcela bez příčiny. Na vině může být hned několik příčin. Která se týká konkrétně vás? To zjistíte podle několika ukazatelů. Pojďme se na ně podívat blíže.
Auto se dusí při rozjezdu? Nejde jen o styl jízdy
Pokud sebou vozidlo cuká, reaguje na akcelerační pedál se zpožděním nebo ztrácí výkon, přestává být jízda komfortní a bezpečná jak pro řidiče, tak pro jeho okolí. Je asi jasné, že jde o větší problém než o pouhou nepřesnost při práci se spojkou a plynem. Možných příčin je více, od banálních až po závažné závady motoru, které byste neměli přehlížet.
Co sledovat při špatné akceleraci motoru
Pokud se auto dusí při rozjezdu, nejčastěji to znamená:
- téměř nulové zrychlování i při sešlápnutém plynovém pedálu,
- škubání nebo „cukání“ auta,
- dočasnou ztrátu výkonu, než motor „chytne dech“,
- zvýšené množství kouře z výfuku.
S těmito příznaky se většinou setkáte právě při nízkých otáčkách, tedy při rozjezdu. Pokud problém přetrvává i během jízdy, auto je lenivé, nechce se mu, nejspíš jde o jiný rozsah poškození než předpokládáte. Je důležité věnovat tomuto nešvaru pozornost a zjistit, zda se auto trápí jen během startu nebo i při jízdě.
Nejčastější příčiny: Proč se auto dusí při rozjezdu?
- Zanesený palivový systém – Jedním z hlavních viníků může být zanesený palivový filtr nebo vstřikovače. Pokud palivo neproudí do motoru v dostatečném množství a při správném tlaku, auto ztrácí výkon. Při rozjezdu, kdy motor potřebuje náhlý nárůst dodávky paliva, se tento nedostatek projevuje jako dušení. Řešením je výměna palivového filtru, případně vyčištění nebo výměna vstřikovačů.
- Problémy se zapalováním – Zapalovací svíčky, zapalovací cívky nebo kabely zapřičiňují nepravidelný chod motoru, pokud nepracují správně. To je typické hlavně u benzínových motorů. Výsledkem je špatná akcelerace a dušení při rozjezdu. Řešením je kontrola a případná výměna zapalovacích svíček a zapalovacích cívek.
- Vadný snímač polohy škrticí klapky (TPS) – Škrticí klapka řídí množství vzduchu přiváděného do motoru. Pokud snímač polohy nefunguje správně, řídicí jednotka motoru obdrží chybný signál, a směs paliva a vzduchu není správně nastavena. Výsledkem je kolísavý volnoběh a problémy při rozjezdu. Řešením je diagnostika a výměna TPS senzoru.
Špatná akcelerace: Co ji způsobuje?
-
- Poškozený nebo zanesený EGR ventil – EGR ventil (recirkulace výfukových plynů) může být ucpaný karbonem, což má na svědomí špatné spalování paliva. Nefunkční EGR vede k dušení při nízkých otáčkách a nedostatečné akceleraci. Řešením je vyčištění nebo výměna EGR ventilu.
- Porucha lambda sondy – Lambda sonda sleduje složení výfukových plynů a pomáhá upravovat poměr vzduch/palivo. Její špatná funkce ústí v neefektivní spalování, zvýšené spotřebě a právě k dušení motoru při rozjezdu. Řešením je diagnostika výfukového systému a výměna lambda sondy.
- Vadné senzory (MAF, MAP) – Senzory, které měří průtok vzduchu (MAF) nebo tlak v sacím potrubí (MAP), mohou být zaneseny nebo nefunkční. To se projeví špatnou akcelerací a problémy při přechodu z volnoběhu na zátěž. Řešením je vyčištění nebo výměna senzorů a aktualizace softwaru řídící jednotky.
Závada motoru: Problém, který se nesmí podcenit
- Kompresní ztráty – Pokud některý z válců motoru nemá dostatečnou kompresi, projeví se to poklesem výkonu a problémy při rozjezdu. Závada může být způsobena opotřebením pístních kroužků, těsnění hlavy válců nebo ventilů. Řešením jsou měření komprese nebo případná oprava motoru.
- Zanesení sání karbonem – U přímého vstřikování se často usazuje karbon na ventilech a v sání, což brání správnému proudění vzduchu. Motor je při rozjezdu „přidušený“, i když jinak běží relativně stabilně. Řešením je šetrná dekarbonizace motoru vodíkem, která vyčistí motor a všechny jeho součásti, do kterých byste se jinak neměli šanci dostat, a to za pouhou hodinu vašeho času.
Vlivy okolí a špatné návyky řidiče
Výše zmíněné problémy jsou spíše technického rázu, který lze vyřešit zásahem do motoru. Na vině však může být i lidský faktor – ne každý řidič má totiž správné návyky.
Studený motor a vliv počasí
V chladném počasí, zejména při krátkých trasách, motor trpí nedostatečným ohřevem. To má samozřejmě vliv na spalování paliva a výkon při rozjezdu. Podobně může kolísat také kvalita paliva a znečištění vstřikovací soustavy.
V tomto případě je nejlepší nechat motoru před samotnou jízdou chvíli zahřát a tankovat pouze kvalitní palivo.
Špatná práce se spojkou a plynem
Zejména u začátečníků je velmi častá jízda s nekoordinovaným pouštěním spojky a přidáváním plynu. V tomto případě však není řešením nic jiného než praxe a hodiny za volantem.
Auto se dusí při rozjezdu – řešte to včas
Dušení auta při rozjezdu rozhodně není banalita. Může se jednat o drobnost jako je špinavý filtr, ale i o známku nákladnější závady motoru. Pokud se k problému přidává špatná akcelerace, kolísavý volnoběh nebo vypínání motoru, je třeba jednat ihned.
Kromě běžné údržby, jako je výměna filtrů nebo svíček, se vyplatí pravidelná kontrola u odborníka či preventivní dekarbonizace vodíkem, která odstraní veškeré nečistoty ze spalovacího ústrojí a umožní tak správnou reakci při sešlápnutí akceleračního pedálu.