S jarem za okny je čas připravit své vozidlo na novou sezónu. Nejenže správná příprava auta na jaro zajistí větší bezpečnost na silnici, ale také prodlouží životnost vozu. Nemáme na mysli pouze vysátí interiéru a umytí vozidla od zaschlé soli a nánosu jarního bláta. Zaměříme se na klíčové kroky jarní údržby vozidla tak, abyste byli připraveni vyjet do nové sezóny se vší parádou.
Letní pneumatiky ušetří stovky za palivo
Přezout zimní pneumatiky na letní není povinné. Hned z několika důvodů je to však nutnost, pokud se chcete vyvarovat nehodě na silnici. Obecně se doporučuje přezutí pneumatik provézt začátkem dubna, kdy už nehrozí, že se na silnicích objeví souvislá vrstva sněhu či námrazy. No a z jakých důvodů je tedy lepší přezout vaše vozidlo a nedojíždět zimní pneu?
- Letní pneumatiky mají kratší brzdnou dráhu.
- Vozidlo se na letních pneu o poznání lépe řídí.
- Zimní pneumatiky nejsou přizpůsobeny podmínkám na rozpálené silnici, a proto se mnohem rychleji opotřebují.
- Jízdou na letních pneu snížíte spotřebu paliva.
Celoroční pneumatiky nemusí být výhrou
Právě proto, že musí vyhovovat jak letnímu, tak i zimnímu počasí, nejsou zrovna nejlepší a nejbezpečnější volbou. Z ekonomického hlediska se mohou zdát jako „volba číslo jedna“, co však doženou cenou, to ztratí ve výkonu. Celoroční pneumatiky se na rozpálené vozovce nechovají tak, jak by měly, kvůli příliš tvrdému a nepřilnavému povrchu. V zimě naopak nejsou schopny zaručit dostatečnou brzdnou dráhu, která by byla pro řidiče a ostatní účastníky provozu bezpečná. Při výběru byste se neměli zaměřovat ani na ty nejlevnější pneumatiky – nejspíš nedosahují ani průměrné ceny jen tak pro nic za nic.
Než vyjedete z garáže, zkontrolujte tlak v pneumatikách, který by měl být 2,3 baru. Před jejich natlakováním se však podívejte na víčko palivové nádrže, na kterém je tato hodnota uvedena. No a jak vůbec pneumatiky přezout? Podívejte se na náš podrobný postup, podle kterého si poradíte levou zadní. Před uložením na zimní sezónu nezapomeňte na značení pneumatik například křídou, které vám usnadní práci při dalším přezouvání.
Brzdy se po zimě hlásí k údržbě
Posypová sůl, štěrk i písek, to vše a mnohem víc může zanést brzdové destičky, které na sebe mohou začít špatně přiléhat a zapříčinit nehodu. Proto je před novou sezonou nutné zkontrolovat jejich stav, prohlédnout brzdové kotouče a odstranit všechny nečistoty. Práci vám může výrazně usnadnit čistič brzd, který si poradí se špatně dostupnými místy i bez nutnosti demontáže. Pro zachování bezpečnosti také zkontrolujte, jak je na tom brzdová kapalina.
Podvozek může požírat rez
Agresivní posypová sůl není hrozbou pouze pro brzdové destičky, ale zejména pro nechráněný podvozek vozidla. Návštěva myčky je samozřejmostí i v zimě, kdy se auto může zdát nablýskané, zespoda ho však může pomalu požírat rez. Po zimní sezóně ostříkejte podvozek a pořádně jej prohlédněte – jakmile se na laku začnou objevovat malá korodující místa, obvykle je už vůz dávno napaden zespoda. V tom případě zvažte přestříkání a profesionální ošetření vozu.
Baterie dostala v zimě pěkně zabrat
I když se na první nastartování může zdát, že je autobaterie v naprostém pořádku, zima pro ni byla velmi těžkou zkouškou. Praktickým pomocníkem pro vás může být digitální měřič, který za pár sekund zhodnotí aktuální stav baterie do auta. Můžete také navštívit nejbližší servis, ve kterém vám změří přesnou hodnotu s naprostou spolehlivostí.
Pokud vozidlo v zimě nepoužíváte, možná je nabíjecí baterie úplně na nule. V tom případě ji před zimou raději vytáhněte. Při montování baterie nazpět zkontrolujte její napětí a pokud je všechno v pořádku, připojte ji do vozidla.
Doplňte provozní kapaliny
Před sezónou dejte své auto do pucu pěkně od základu a nezapomeňte ani na provozní kapaliny. Na absenci některé z nich vás většinou upozorní kontrolka na palubní desce. Brzdová kapalina, o které jsme si říkali výše, by se měla měnit každé 2-3 roky. Chladicí kapalina pak co pět let. Nezapomeňte ani vyměnit olej, pokud už jste přesáhli stanovenou hranici, která je přibližně 15 000 km. No a pak je tady voda do ostřikovačů, díky které na rozbahněné jarní silnici uvidíte přes zastříkané čelní okno na cestu.
Klimatizace je rájem pro plísně
Ano, čtete správně. Kvůli zanesené klimatizaci, která nebyla přes zimu používaná, budete začátkem jara vdechovat nebezpečné bakterie a plísně. Proto ji nechte vydesinfikovat nebo vyměnit filtr, který je doslova jejich semeništěm.
Dekarbonizace motoru vodíkem ušetří spoustu námahy
Příprava automobilu na jaro tímto nekončí. Práci s dalšími úkony vám však dokáže usnadnit dekarbonizace motoru vodíkem. Tento profesionální zásah, který trvá jen 60 minut, odstraní veškeré karbonové úsady nejen z motoru, ale ze všech jeho částí. Vy tak ušetříte desetitisíce za opravy poškozeného motoru a náklady spojené s vysokou spotřebou paliva, která se ihned o poznání sníží. Dokonce můžete využít dekarbonizace u vás doma a užít si hodinu svého času pro vás samotné.
Nepodceňte jarní přípravu vozidla a vjeďte do nové sezony připravení.
Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.