Taky už se vám stalo v té nejméně vhodné situaci, že jste nasedli za volant, otočili klíčkem a auto sotva škytlo? Vybitá baterie je nepříjemná záležitost, která dříve nebo později potká snad každé vozidlo. Jak ale motor nahodit, i když se situace zdá být bezvýchodná? V tomto článku jak na správné startování auta přes kabely.

Co dělat, když auto nestartuje?
Nestartuje auto? Na vině je baterie
Moderní auta jsou na elektřině doslova závislá. Od palubní desky přes rádio až po startér – všechno vyžaduje dostatečně nabitou baterii. Jenže stačí pár chladných rán, kdy auto zůstane na parkovišti, nebo prostě baterii dojde životnost a vy už neodjedete. Otočíte klíčkem, kontrolky sotva probliknou, ale motor se ani nehne. Znáte ten pocit? Nepříjemné, ale rozhodně ne neřešitelné. Jedním z nejrychlejších způsobů, jak tuto nepříjemnou situaci vyřešit, je použít startovací kabely. V předchozím článku jsme se věnovali mimojiné, jak poznat vybitou baterii.
Jak připojit startovací kabely
- Obě vozidla zaparkujte co nejblíže k sobě. Dejte však pozor, aby se nedotýkala – minimalizujete tak riziko poškození elektrického obvodu. Nezapomeňte vypnout zapalování u obou aut a ujistěte se, že máte po ruce startovací kabely.
- Začněte červeným kabelem. Nejprve ho připojte ke kladnému pólu vybité baterie (obvykle označené symbolem „+“ nebo červenou barvou). Druhý konec červeného kabelu připojte ke kladnému pólu baterie vozidla, které poslouží jako taková „dobíječka“.
- Nyní přichází na řadu černý kabel. Jeden jeho konec připojte k zápornému pólu baterie auta (označené „-“ nebo černou barvou). Druhý konec černého kabelu připojte k pevnému kovovému bodu na autě s vybitou baterií, například ke šroubu na motoru. Nepřipojujte na záporný pól vybité baterie – mohlo by dojít k jiskření a poškození celého systému.
- Nastartujte vozidlo s funkční baterií a nechte ho běžet na volnoběh alespoň 2–3 minuty. Tak získáte energii k nastartování druhého auta.
- Počkejte pár minut a zkuste nastartovat auto s vybitou baterií. Pokud motor naskočí, nechte ho běžet alespoň 10 minut, aby se baterie částečně nabila a dokázala zvládnout i další starty.
- Jakmile máte úspěšně nastartováno, kabely odpojte v opačném pořadí, než jste je připojili: nejprve černý kabel z vybitého auta, poté ze zdroje, a následně červený kabel.
Rizika startování auta přes kabely
Startování auta přes kabely je skvělým způsobem jak přivézt motor k životu, ale jen tehdy, pokud víte, co děláte. Stačí jedna malá chyba a místo nastartování auta řešíte poškozenou elektroniku.
Správné připojení kabelů je základ
Pokud si při připojování kabelů poplete jejich pořadí, není to jen „drobná chyba“ – může vážně poškodit elektrický systém auta. Když zapojíte kabely špatně, riskujete nejen to, že zkrátka nenastartujete, ale i trvalé poškození na citlivé elektronice moderních vozidel. Proto si vždy vše pečlivě zkontrolujte a nikam nespěchejte.
Kvalita kabelů rozhoduje
Ne všechny startovací kabely jsou stejné. Ty levné s malým průřezem drátů často nevydrží zátěž, kterou potřebujete pro nastartování auta, zejména u dieselových motorů. Kabely s průřezem alespoň 600A jsou jistotou, že vás nenechají na holičkách. Investice do kvalitních kabelů se vždy vyplatí – levné varianty vás totiž mohou zklamat právě v momentě, kdy je nejvíc potřebujete.
Pozor na jiskření a plyny z baterie
Když při připojování začnou kabely jiskřit, narazili jste na další problém. Autobaterie při vybíjení a nabíjení uvolňuje plyny, které jsou vysoce hořlavé. Jediná jiskra by tak mohla vést k explozi. Proto je důležité připojovat kabely mimo záporný pól vybité baterie a raději využít „kostru“ auta – například kovovou část motoru.

Startování auta přes kabely
Když kabely nepomohou: Další možnosti startování
Když ani startovací kabely nepomohou, naštěstí existují další možnosti, jak auto zprovoznit. Jedním z řešení je nabíječka. Snadno ji schováte do kufru a v případě potřeby dokáže během několika hodin dodat motoru potřebnou energii. Další osvědčenou metodou, vhodnou pro auta s manuální převodovkou, je roztlačení. Stačí zařadit rychlost, stisknout spojku a nechat auto roztlačit, přičemž při dostatečné rychlosti pustíte spojku a motor by měl naskočit. Tato metoda však není ideální pro auta s automatickou převodovkou. Pokud se nacházíte na kopci, můžete využít gravitaci. Stačí zařadit dvojku, stisknout spojku, nechat auto rozjet z kopce a následně spojku pustit, což by mělo motoru dodat potřebný impuls.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv možnost, vždy dbejte na bezpečnost. Pokud nic nefunguje, může být problém vážnější, než jen vybitá baterie. V tom případě je na místě obrátit se na autoservis, ve kterém vám určitě pomohou.
Pro více novinek a informací ze světa aut a dekarbonizace nás nezapomeňte sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.