Nepostradatelnou součástí motoru je rozhodně sání, které zajišťuje přívod vzduchu. Co se ale stane, když se tak důležitá část zanese karbonem? Na to se podíváme v tomto článku.
Zanesené sání motoru působí při jízdě problémy
Karbon je nepříznivým společníkem spalovacího i vznětového motoru. Rád se usazuje na všech součástech motoru, a sání není výjimkou. Právě na něm vytváří „blokády“, které omezují přísun vzduchu do motoru. To má za následek snížení výkonu, zvýšenou spotřebu paliva, a v konečném důsledku může mít negativní dopad na emise vozidla. Provoz auta v takovém stavu je neefektivní a škodlivý. Jak pro samotný motor, tak i pro životní prostředí.
Čištění sání vzduchu do motoru
Existuje pár metod, některé opravdu účinné a rychlé, jiné náročnější a méně úspěšné, jak odstranit karbon ze sacího potrubí a obnovit tak správný chod motoru. Pojďme se na ně podívat pěkně zblízka.
Rozpouštědlo karbonu
První možností je použití chemie, konkrétně například BoreTech ELIMINATOR, který je primárně určen k čištění vývrtu hlavně. Perfektně si však poradí s karbonem, a proto je také ověřeným a oblíbeným pomocníkem, v kombinaci s mechanickým čištěním. I přesto, že jde o agresivní chemický přípravek a ocelový kartáč zvládne opravdu hodně, karbonu může být i několik centimetrů. Proto jde o náročný a zdlouhavý proces, na který je potřeba velké odhodlání.
Dekarbonizace sacího potrubí motoru
Tentokrát nemáme na mysli tu vodíkovou, ale chemickou. Dekarbonizace sání motoru zahrnuje agresivní chemické přípravky, které se vpraví do oběhu a pomohou uvolnit karbonové úsady.
Dekarbonizace motoru vodíkem dokáže perfektně vyčistit EGR ventil, který má za úkol vracet nějaké ty spaliny zpátky do sání motoru. Pokud je ventil pootevřený, je možné, že se nějaké ty karbonové úsady uvolní také ze sání motoru, ovšem jde pouze o vedlejší efekt, který není nijak zaručen.
Co rozpouští karbon v sání: „babské rady“
Na internetu najdete mnoho tipů, které bychom být vámi raději nezkoušeli. Jedním z nich je například ponořit odmontované sání do Coca Coly, dále také použít hydroxid sodný, který je ovšem velmi agresivní a nebezpečný nejen k lidskému zdraví, ale také k citlivému sání. Při čištění sání dejte na odborníky a vyhněte se nebezpečným nebo neúčinným metodám.
Prevence je lepší než zanesené sací potrubí
Jak předejít zanesení karbonem? Existuje několik způsobů, které vám mohou pomoci minimalizovat tvorbu úsad.
- Je nutné motor krmit kvalitním palivem, jež se bude správně spalovat. Pokud palivo obsahuje nevhodná aditiva, může docházet ke špatnému hoření a karbonové úsady zalepí nejen sání, ale všechny části motoru.
- Společně s palivem je důležité zvolit také vhodný olej, který má velký podíl na tvorbě karbonu.
- No a v neposlední řadě je důležité správné ovládání plynového pedálu. Zamyslete se, jestli zbytečně často motor nepodtáčíte, abyste ušetřili pár korun.
Nakonec právě prevence může předejít koupi sání do motoru, které se může vyšplhat z pár tisíců i do několika desítek. Každoroční dekarbonizací motoru vodíkem sice neodstraníte karbonové úsady ze sání, ale ze všech ostatních součástí motoru ano. Tím minimalizujete poškození všech součástí, jelikož spalování bude fungovat jak má, a to se týká i přísunu vzduchu v sacím potrubí.
Pro další tipy navštivte náš blog nebo nás sledujte na sociálních sítích. Najdete nás na Instagramu a na Facebooku.