Když auto ztratí výkon: nejčastější závady u dieselových motorů
Na palubce sice nesvítí žádná kontrolka, a vy i přesto pociťujete, že při sešlápnutí akceleračního pedálu je auto pomalejší a časem ztratilo hbitost? Ne, nejde o problém, který přijde s věkem. Jde nejspíš o jednu ze závad, na které vám pomohou přijít v servise. Zde je několik nejčastějších.
Výkon motoru padá, a vy nevíte co s tím?
Dnešní moderní dieselové motory jsou navrženy tak, aby vás ohromily vysokým točivým momentem, nízkou spotřebou a dlouhou životností. Právě z těchto důvodů jsou také mnohem složitější na sestavení. Turbo, EGR ventil, DPF filtr, vstřikovací systémy, senzory – to všechno tvoří komplikovanou síť, která musí fungovat v dokonalé souhře. Jakmile některý z těchto prvků selže, může se to navenek projevit tím nejjednodušším způsobem: výkon motoru padá. A to bývá začátek nepříjemné poruchy, která se často neobejde bez návštěvy servisu.
Ztráta výkonu motoru: typický příznak diesel závady
Ztráta výkonu motoru u dieselu je varovný signál, který není radno přehlížet. Na rozdíl od benzínových jednotek bývá pokles výkonu u dieselů často způsoben kombinací více faktorů. Někdy se projeví pozvolna, jindy náhle, například při předjíždění nebo rozjezdu do kopce. A právě takové situace upozorní řidiče, že motor už netáhne tak jako dřív. Typicky se ztráta výkonu motoru objeví v těchto případech:
- při problémech s turbodmychadlem,
- při částečném nebo úplném ucpání filtru pevných částic (DPF),
- při vadném senzoru tlaku paliva či vzduchu,
- při poruše vstřikovačů nebo EGR ventilu,
- při přechodu motoru do nouzového režimu.
Diesel závady a jejich příčiny
Prvními příčinami mohou být zanesené součásti motoru, které spolu úzce souvisí.
Ucpaný DPF filtr: častý viník
Filtr pevných částic (DPF) je povinnou součástí všech novějších dieselových vozů. Jeho úkolem je zachycovat saze a mikročástice, které by jinak odcházely výfukem do ovzduší. DPF se ale postupem času zanáší, zejména pokud řidič často jezdí krátké trasy a motor se nedostatečně zahřívá. Při ucpaném DPF může řídicí jednotka omezit výkon motoru – často dokonce přejde do nouzového režimu, aby předešla poškození turba nebo motoru. Moderní auta se pokoušejí filtr vypalovat automaticky, pomocí tzv. regenerace, ale pokud k tomu nedochází pravidelně, dochází ke ztrátě výkonu motoru.
Porucha turbodmychadla
Jakmile dojde k porušení turbodmychadla – například k zapečení variabilní geometrie lopatek nebo k netěsnosti v sání – motor začne ztrácet tah. Výkon motoru padá, přestane správně přidávat otáčky a reakce na plynový pedál se zpomalí. V horším případě vás může nepříjemně překvapit i černý kouř z výfuku nebo pískání. Turbodmychadlo se může poškodit i v důsledku špatného mazání, dlouhých intervalů výměny oleje nebo nasátím nečistot skrz poškozený vzduchový filtr.
Ztráta výkonu motoru a senzorové chyby
Dále může řídící jednotka dostávat špatné signály a instrukce.
Senzory MAF a MAP
Moderní dieselové motory používají množství senzorů, které hlídají tlak, průtok vzduchu nebo teplotu. MAF senzor (snímač hmotnosti nasávaného vzduchu) a MAP senzor (snímač absolutního tlaku v sání) jsou často příčinou poklesu výkonu, pokud dojde k jejich znečištění nebo poruše. Pokud senzory posílají chybné hodnoty do řídící jednotky, motor dostává nesprávné dávkování paliva a špatně reaguje na sešlápnutí plynu. Někdy stačí senzory vyčistit, jindy je nutná výměna v servise.
EGR ventil: ekologická nutnost s rizikem
EGR ventil vrací část výfukových plynů zpět do sání, aby snížil emise oxidů dusíku. Tento systém je ale náchylný k zanášení karbonem. Jakmile se EGR zasekne v otevřené poloze, začne do motoru proudit nadměrné množství výfukových plynů, čímž klesá účinnost spalování – výkon motoru padá a spotřeba roste.
Diesel závady související s palivovým systémem
U dieselového motoru si dejte pozor na pravidelné množství při dávkování paliv do motoru. V opačném případě daleko nedojedete.
Vadné vstřikovače
Moderní dieselové vstřikovače pracují pod extrémním tlakem. Jakmile se některý z nich začne zavírat pozdě, propouští palivo nebo nedávkuje správné množství, motor ztrácí výkon, může se zadrhávat a nepříjemně vibrovat. Někdy je příznakem i typický klepavý zvuk.
Palivový filtr a nízký tlak paliva
Zanesený palivový filtr výrazně omezuje přívod paliva k motoru. Zejména při vyšší zátěži, kdy motor potřebuje více paliva, se projeví ztrátou výkonu. V horším případě se přidá i cukání při volnoběhu nebo úplné selhání motoru. Pravidelná výměna palivového filtru podle servisního plánu je u dieselu naprostá nutnost.
Výkon motoru padá i kvůli elektronice
Dieselový motor při zjištění závady přechází do nouzového režimu. V tomto stavu je výkon motoru omezen (např. na 2000–2500 otáček/min) a řidič má možnost pouze dojet do nejbližšího servisu. Nouzový režim může být spuštěn kvůli chybě v senzoru, špatnému tlaku v turbu, problému s DPF, nebo kvůli chybě v komunikaci mezi řídicí jednotkou a jinými systémy. V tomto režimu auto sice jede, ale není ve 100% síle.
Co dělat, když výkon motoru padá?
- Diagnostika je základ: Jak sami vidíte, ztráta výkonu motoru může mít desítky příčin. Prvním krokem by měla být vždy profesionální diagnostika. Pomocí OBD čtečky nebo servisního softwaru lze během několika minut zjistit přesný zdroj problému.
- Prevence a pravidelná údržba: Pravidelná výměna oleje, filtrů, tankování kvalitního paliva a aditiv, kontrola turba a včasné vypalování DPF jsou klíčem ke spolehlivosti. Mnoha závadám se dá předejít správnou údržbou, a především ignorování prvních příznaků, jako je právě ztráta výkonu motoru, může vést ke zbytečně vysokým nákladům. Skvěle poslouží i vodíková dekarbonizace, která během jedné hodiny vyčistí všechny součásti spalovacího ústrojí, včetně nedostupných míst.
Když auto ztrácí výkon, na nich nečekejte
Ztráta výkonu motoru u dieselového auta není banalita, ale signál, že něco nefunguje správně. Mezi nejčastější diesel závady patří ucpaný DPF, vadné turbo, porucha vstřikovačů nebo třeba chyby v senzorech. Pravidelná údržba, kvalitní palivo a včasná diagnostika jsou základními kroky, jak se těmto problémům vyhnout. Pokud motor ztrácí sílu, reagujte co nejdřív.
Zkušenosti našich zákazníku najdete tady. A nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.