Nevíte si rady? +420 792 767 337

Startování v mrazu může dělat problémy. Co s tím?

27. 11. 2025

Zobrazit článek
Startování v mrazu může dělat problémy. Co s tím?

Auto nechce nastartovat za mrazu

Ráno vás překvapí mráz a vaše auto jen mlčky odmítá naskočit. Nikdy nekoukáte na teplotu jako viníka, přesto je často klíčem k celé nepříjemnosti. Když motor odmítá nastartovat, nastal čas pátrat v elektroinstalaci, palivové soustavě i konstrukci samotného vozu.

Ani motor auta nemá rád mrazivá rána

Zima je pro automobily obdobím, kdy se projeví i ty nejmenší slabiny. Zadřené součástky, snížená aktivita kapalin nebo nekvalitní palivo. To vše může být příčinou, že auto nestartuje a zima vás dostane do situace, kdy běžné postupy selhávají. Mnoho řidičů se potýká s tím, že startování v mrazu je nepřiměřeně obtížné. Někdy motor vrní, ale naskočit nechce, jindy neslyšíte vůbec nic kromě cvaknutí relé. Pro nafťáky to platí dvojnásob — diesel se zkrátka s mrazem nerozumí.

Problém s akumulátorem a elektrickým systémem

Jako první se podíváme na zoubek autobaterii, která jistě není na prvním místě viníků překvapením.

Snížený výkon baterie v mrazu

Nejčastější příčinou, že auto nestartuje zima, je oslabená nebo vybitá autobaterie. Při nízkých teplotách její kapacita dramaticky klesá. Chemické reakce probíhají pomaleji, vnitřní odpor stoupá, a z baterie se doslova „vyleje“ část výkonu. Studený start je pro baterii mnohem náročnější než běžný provoz. Úbytek napětí pod 12 V většinou znamená, že baterie nemá dost síly, aby motor naskočil.  Když při pokusu o start uslyšíte jen slabé vrnění nebo jen cvaknutí relé, je to jasný znak právě nedostatečné kapacity.

Poruchy v elektroinstalaci, kontaktech a startéru

I když je baterie v pořádku, selhání může nastat v kabeláži, špatném uzemnění, korozi svorek nebo vadnému propojení. Relé startéru či samotný startér mohou selhat – pokud při pokusu o start uslyšíte pouze cvaknutí, často je to právě tato součást, která už neplní svou funkci.

Co v tomto případě dělat?

  • Naměřte napětí baterie – ideál je kolem 12,6–12,8 V (plně nabitá). Hodnota pod 12,0 V signalizuje nějaký problém.
  • Zkontrolujte svorky a kabeláž, očistěte korozi a přesvědčte se, že je spojení pevné.
  • Pokud baterie neudrží kapacitu ani po nabití, je čas na výměnu. Běžná životnost je 3–5 let.
  • V krajním případě použijte startovací kabely podle správného postupu (nejprve kladný na kladný, poté záporný na kostru vozidla, ne přímo na pól baterie).
  • Po úspěšném startu nechte motor běžet nebo se projeďte minimálně 20–30 km, aby se baterie alespoň částečně dobila.

Palivo, filtr a systém dodávky paliva v mrazivém počasí

Na vině může být i málo kvalitní palivo, zanesený filtr a další neduhy.

Zamrzání nafty

U naftových motorů je mráz obzvlášť kritickým faktorem. Letní nebo nevhodně upravené palivo může při poklesu teploty začít tvořit krystaly parafínu, které ucpou palivový filtr i vstřikovací vedení. Někdy stačí, že teplota dosáhne kolem –5 až –7 °C, a již dochází k omezenému průtoku paliva.

Zranitelná místa jsou palivový filtr, palivové potrubí a čerpadlo, obzvláště pokud systém není vybaven vyhříváním. Čím je filtr starší nebo zanesenější, tím rychleji se ucpání dostaví.

Výběr paliva a zimní aditiva

V mnoha zemích (včetně ČR) je v zimním období povinnost čerpat tzv. zimní naftu, která je upravena na průtok i při teplotách třeba –20 °C. Pokud však přijedete k pumpě mimo sezonu nebo tankujete starší palivo, může se stát, že zkrátka nebude nestačit.

Použití aditiv pro naftu proti tuhnutí může snížit bod mrazu paliva a pomoci = rozptýlit krystaly parafínu, zabránit jejich tvorbě. Také se doporučuje tankovat více paliva než na doraz, aby v nádrži bylo méně vzdušné vlhkosti a kondenzátu, který by při nízkých teplotách mohl zamrznout.

Řešení ucpaného systému

  • Pokud máte podezření na zamrzlý filtr, přesuňte vůz do teplejší garáže a počkejte, až palivo povolí.
  • V krajních případech se doporučuje odčerpat staré palivo a naplnit čerstvou zimní variantou s aditivem.
  • V některých moderních dieselech je vyhřívání palivových cest — třeba topení kolem filtru či vedení — ujistěte se, že vše funguje tak jak má.
  • Po odblokování systému proveďte kontrolu a případně výměnu palivového filtru, který byl poškozen krystaly parafínu.

Viskozita oleje, pohonné kapaliny a vliv teploty

Překvapivě vás může zaskočit i špatná hustota oleje, který dokáže motor pěkně potrápit. Jaké další tekutiny se k oleji přidají?

Proč i „dobré“ auto občas nestartuje

I když je vše mechanicky v pořádku, v mrazech dochází k proměně viskozity provozních kapalin. Olej tuhne, má vyšší odpor, a motor má vyšší ztráty v tření při startu. Přechod z běžného oleje na zimní pomáhá zajistit tekutost oleje při nízkých teplotách.

Pokud používáte olej s vyšší viskozitou v silných mrazech, odpor při startování může být natolik velký, že baterie či startér jej zkrátka nedokážou překonat.

Chladicí směs a další tekutiny

Chladicí kapalina musí být nemrznoucí. Pokud kapalina zamrzne, nebude chladit motor, může se poškodit i vodní pumpa. Další kapalinou je například převodový olej, který může rovněž ztratit tekutost a napáchat nemalé škody.

Co když viskozita neodpovídá?

  • Při výměně oleje vybírejte zimní dle doporučení výrobce.
  • Pravidelně kontrolujte stav chladicí kapaliny, aby zůstala účinná i při nízkých teplotách.
  • V mrazivých dnech nechte motor před samotným startem chvíli „zahřát“.

Žhavicí svíčky u dieselů

U moderních dieselových motorů hraje klíčovou roli žhavicí svíčka. Při studeném startu musí rychle vyhřát spalovací komoru. Pokud některá svíčka selže, motor může odmítat startovat. V některých případech pomůže spustit proces žhavení i dvakrát či třikrát před samotným otočením klíčkem. Výměna žhavicí svíčky nebývá drahá, zejména u běžných motorů, cena se často pohybuje v řádu stovek korun.

Elektronika, snímače a ochrana řídicí jednotky

Novější vozy nemusí na start při detekci abnormálních hodnot (např. příliš nízké napětí, nesprávné teploty, poruchy CAN sběrnice) reagovat. Řídicí jednotka může blokovat start jako ochranu.

Jak postupovat, když auto nechce nastartovat

  • Zkontrolujte kontrolky a svítivost palubní desky — pokud svítí slabě nebo vůbec, začněte u baterie.
  • Změřte napětí baterie a potvrďte, zda je pod kritickou hranicí.
  • Vyčistěte svorky a kontakty, utáhněte spoje.
  • Zkuste párkrát otočit klíčem do polohy zapalování (bez startu), abyste umožnili natlakování palivového čerpadla — u některých vozů to napomáhá startu.
  • Použijte startovací kabely, pokud máte k dispozici, a dodržte správné zapojení i postup (nejprve kladné póly, pak záporný kabel na uzemnění) dle návodu.
  • Pokud motor naskočí, nechte ho chvíli běžet na volnoběh nebo se vydejte na delší jízdu, aby se baterie dobila.

Co dělat před další sezónou, abyste předešli tomu, že auto nechce nastartovat

  • Nechte si před sezónou zkontrolovat a případně vyměnit baterii.
  • Použijte olej vhodné viskozity do chladnějšího počasí podle manuálu vozu.
  • Tankujte pouze kvalitní palivo, v zimě zejména zimní naftu s vhodným bodem mrazu.
  • Může použít také aditiva do paliva, a podpořit tak jeho mrazuvzdornost.
  • Nejezděte se skoro prázdnou nádrží. Minimalizuje se kondenzace vzdušné vlhkosti, která může zamrznout.
  • Pokud můžete, nechce vozidlo přes noc v co nejteplejším prostředí (garáž, kryté parkování).
  • Vozte v autě startovací kabely, které vám můžou vytrhnout trn z paty.

Startování v mrazu už nemusí být problém

Situace, kdy auto nestartuje za chladného počasí, je velmi běžná a má obvykle víc než jednu příčinu: slabá baterie, zamrzlé palivo či provozní kapaliny nebo opotřebované součástky. Klíčové je vědět, co v danou chvíli dělat. Pokud uděláte preventivní opatření, budete mnohem lépe připraveni i na další mrazivé ráno, kdy startování v mrazu nebude

Zkušenosti našich zákazníku najdete tady. A nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.

Víte, že špinavý motor vás může stát tisíce?

Dekarbonizace motoru je rychlý zásah, který může výrazně prodloužit životnost auta. Zadejte e-mail a získejte 3 důvody, proč lidé končí u drahé opravy a jak jí předejít.

    Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů