Vyplatí se dekarbonizace motoru staršího auta?
Možná si říkáte: „Když moje auto zvládlo ujet už 200 000 km bez sebemenšího zádrhelu, zvládne i další statisíce.“ Přeceňovat starší modely se však nevyplácí, a můžete na to velmi brzy dojet. U aut, která už mají něco za sebou je jejich ústrojí zanesené víc než dost. A stačí opravdu jen nepatrný problém a z ničeho je rázem nákladná oprava za desítky tisíc korun. Jak tomu předejít? Pomoci může dekarbonizace motoru vodíkem.
Když stárne motor, je nutné jednat
Motor je srdcem vozu a stejně jako každá jiná součást i on podléhá opotřebení. V průběhu let a tisíců najetých kilometrů se uvnitř něj usazují karbonové úsady – tvrdé, lepkavé usazeniny vznikající nedokonalým spalováním paliva. Nejvíce se hromadí v oblasti pístů, ventilů, sacích a výfukových kanálů. Tento jev není výjimkou, ale přirozenou součástí provozu každého spalovacího motoru.
Zatímco u nových aut se vrstvy tvoří pomaleji díky moderním technologiím a přesné regulaci spalování, u starších vozidel s vysokým nájezdem se karbon hromadí rychleji.
Jak poznat, že motor potřebuje vyčistit?
Mezi hlavní ukazatele patří:
- těžší starty za studena,
- nepravidelný chod motoru,
- černý kouř z výfuku,
- ztráta výkonu,
- zvyšující se spotřeba.
Co je dekarbonizace motoru a jak probíhá
Dekarbonizace motoru je proces, při kterém se z motoru odstraňují karbonové usazeniny. Ty negativně ovlivňují funkci ventilů, chod pístů, ale i senzorů. Výsledkem je horší startování, vyšší spotřeba paliva, nižší výkon nebo nepravidelný chod motoru. Dlouhodobě zanesený motor vám navíc zavaří například i při emisní kontrole.
Metody dekarbonizace motoru
- Chemická dekarbonizace – přidávají se speciální aditiva do paliva nebo přímo do sání. Funguje spíše jako prevence nebo lehčí údržba.
- Dekarbonizace vodíkem – ekologická metoda, při níž se do motoru pouští směs vodíku a kyslíku, která spálí karbon bez demontáže a nejefektivněji.
- Mechanická dekarbonizace – provádí se demontáží části motoru a fyzickým odstraněním karbonu. Je účinná, ale také nejdražší a časově nejnáročnější.
Zahrnuje dekarbonizace i čištění válců?
Čištění válců se v rámci dekarbonizace obvykle týká odstranění karbonu z pístního prostoru. Vyčištěním válců se může zlepšit těsnost spalovacího prostoru, což přímo ovlivňuje výkon motoru, spotřebu i produkci emisí.
Zásah je znát především u starších benzínových motorů bez přímého vstřikování a u dieselů bez DPF filtru. Čištění válců pomůže rovněž u aut, která jezdí převážně krátké trasy, kdy se motor nikdy pořádně nezahřeje.
Staré auto údržba: Proč karbon škodí hlavně starším vozům
Starší auta často trpí na výpadky výkonu, cukání nebo „skákavé“ starty. Důvodem může být například ztráta komprese, kterou způsobují právě karbonové usazeniny na pístech a ventilech. Výsledkem je, že se směs paliva a vzduchu nespaluje optimálně – motor tak nedosahuje svých požadavků.
U benzínových motorů karbon často zanáší sací ventily a škrtící klapku, zatímco u dieselových motorů je běžné znečištění sacího traktu a EGR ventilu. Obě situace vedou k vyšší spotřebě paliva, zhoršené akceleraci a často i vyšším emisím, což je velký problém při STK.
Prevence a pravidelná údržba starého auta
Včasné čištění válců a dalších částí motoru je samozřejmou, i když ne zcela běžnou součástí pravidelné údržby starého auta. Pokud řidič nechce riskovat nákladné opravy, měl by myslet i na stav motoru uvnitř – nejen měnit olej a filtry, ale i sledovat známky karbonizace: kouřivost, neklidný volnoběh nebo vyšší spotřebu.
Vyplatí se dekarbonizace motoru u starého auta?
Cena za dekarbonizaci motoru závisí na zvolené metodě. Zatímco chemická aditiva pořídíte za několik set korun, vodíková dekarbonizace stojí podle objemu motoru, obvykle však 3290,-, mechanické čištění se může vyšplhat i přes 10 000 Kč včetně práce. Klíčová otázka tedy zní: je efekt úměrný nákladům?
U vozů s vyšším nájezdem, u nichž se objevily nějaké ty ukazatele spojené s karbonem, může být dekarbonizace investicí do prodloužení jejich životnosti. Navíc pomůže snížit spotřebu (často o 5–15 %), zklidnit chod motoru a obnovit část výkonu. U ojetin, které mají stále solidní technický stav, je dekarbonizace rozumným krokem, zejména pokud vám mají sloužit ještě nějakou řádku let.
Dekarbonizace motoru by měla být součástí údržby starého auta
Udržet starší vůz v dobré kondici vyžaduje víc než jen pravidelnou výměnu oleje a filtrů. Dekarbonizace motoru je klíčovým krokem k obnovení chodu motoru, který trpí pod vrstvami nečistot po letech provozu. Uvidíte, že sami na vlastní kůži poznáte po absolvování dekarbonizace motoru vodíkem citelný rozdíl. A nebudete litovat!