Proč auto žere víc? Nejčastější příčiny vyšší spotřeby

03. 06. 2025

Zobrazit článek
Proč auto žere víc? Nejčastější příčiny vyšší spotřeby

Proč auto žere víc než dřív? (zvýšená spotřeba paliva)

Zdá se vám, že vaše auto vymetá peněženku čím dál častěji a vy jste na čerpací stanici každou chvíli? Je to tím, že autu se zvýšila spotřeba, to je jasné. Otázkou je proč? My odpověď známe, tak se na ni pojďme podívat.

zvýšená spotřeba paliva

Spotřeba paliva pod drobnohledem

Spotřeba paliva se může měnit v závislosti na mnoha faktorech – od počasí přes styl jízdy až po technický stav auta. Zatímco u některých vozů se odchylka pohybuje v řádu pár deci, jiné mohou začít žrát o několik litrů více. Nejen že je to finančně nepříjemné, ale navíc tato změna signalizuje i větší technický problém. Dlouhodobé přehlížení vyšší spotřeby vede k ještě závažnějším poruchám, kterým je možné se v počátku vyhnout. 

Zvýšená spotřeba paliva: Nejčastější příčiny

Na vině může být hned několik faktorů. Který z nich se týká vašeho auta?

Špatně fungující lambda sonda

Lambda sonda měří obsah kyslíku ve výfukových plynech a reguluje poměr vzduchu a paliva ve směsi. Pokud přestane fungovat správně, řídicí jednotka dostává chybná data a motor začne pracovat se špatným poměrem směsi – obvykle bohatší, což zvyšuje spotřebu. Starší vozy často nemají žádnou kontrolku, která by na problém s lambda sondou upozornila.

  • Špatná lambda sonda může zvýšit spotřebu paliva až 50 %.
  • Podle typu lambda sondy je vhodné ji vyměnit každých 50 000–160 000 km.

Zanesený vzduchový filtr

Motor potřebuje vzduch k efektivnímu spalování paliva. Pokud je vzduchový filtr znečištěný, do motoru proudí méně vzduchu a směs se opět obohacuje. Výsledkem je zvýšená spotřeba a horší chod motoru.

  • Filtr je vhodné kontrolovat každých 15 000 km, ideálně při každé výměně oleje.
  • V prašném prostředí se zanáší rychleji.

Poruchy motoru

Závady motoru mohou mít různou podobu – od špatně fungujících vstřikovačů přes vadné zapalovací svíčky až po problémy s EGR ventilem. Všechny tyto faktory zapříčiňují neúplné spalování a tím pádem vyšší spotřebu paliva. 

Poznáte to tak, že pocítíte:

  • trhavý chod motoru, výpadky výkonu, klepání,
  • neobvyklý kouř z výfuku (černý, bílý nebo modrý),

Zimní provoz a krátké trasy zvyšují spotřebu paliva automaticky

V chladném počasí motor potřebuje delší čas na zahřátí do optimální provozní teploty. Během této doby běží se směsí bohatší na palivo. Kromě toho bývají zimní pneumatiky náročnější na spotřebu, společně s topením běží taky vyhřívání sedaček a skel. Logicky tak dochází k vyšší spotřebě paliva. Ta může v zimě vyskočit až o 50 % výše

Krátké trasy = vysoká spotřeba

Motor potřebuje určitou dobu k dosažení provozní teploty. Pokud denně najedete jen pár kilometrů, auto většinu času jede ve fázi „studeného startu“. To nejen zvyšuje spotřebu, ale i opotřebení některých dílů, jako je například DPF filtr (filtr pevných částic). Krátké trasy vedou ke zvýšené kondenzaci paliva v oleji, což zkracuje jeho životnost a zároveň v součástkách dochází k ulpívání karbonových úsad. 

Spotřebu zvyšují také pneumatiky, geometrie a valivý odpor

I když se může zdát, že taková věc jako podhuštěné pneumatiky či špatně vyvážená geometrie nemůže mít na spotřebu vliv, opak je pravdou. 

Nesprávný tlak v pneumatikách

Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, což znamená větší námahu pro motor a vyšší spotřebu paliva. Tlak v pneumatikách proto pravidelně kontrolujte. Jeho pokles zvyšuje spotřebu o 5 %, a snižuje jejich životnost. 

Špatná geometrie náprav

Špatně seřízená geometrie kol způsobuje, že pneumatiky nejsou kolmé k vozovce a auto má větší odpor. I když si toho nemusíte všimnout hned, dlouhodobě taková situace výrazně ovlivňuje spotřebu paliva i opotřebení pneumatik. Preventivně byste měli geometrii absolvovat každým rokem. 

zvýšená spotřeba paliva

Klimatizace, střešní boxy a další „žrouti“

Používání klimatizace není zdarma. Ta běží na výkon motoru, což se projeví vyšší spotřebou. Tu však může zvýšit i například střešní nosič, který zhoršuje aerodynamiku vozu. I prázdný nosič může zvýšit spotřebu o několik procent. Mimo sezónu tak tyto doplňky sundávejte a uskladněte je v garáži. 

Styl jízdy a kvalita paliva zvyšují spotřebu paliva

Rádi šlapete na akcelerační pedál a užíváte si rychlou jízdu? V tom případě počítejte s výrazně vyšší spotřebou. Prudké rozjezdy, časté brzdění a neefektivní řazení vedou k tomu, že motor pracuje neustále mimo optimální režim a samozřejmě se zvyšuje i opotřebení součástek motoru. 

Dalším faktorem je palivo nízké kvality. To zanáší vstřikovače a zhoršuje spalování. V důsledku vede k nárůstu spotřeby a potenciálním škodám na motoru.

Dlouhodobé ignorování zvýšené spotřeby vede k problémům

Zvýšená spotřeba paliva je často prvním příznakem závažnějšího problému. Vadné komponenty jako lambda sonda, vstřikovače nebo snímače mohou postupně vést k poškození katalyzátoru, DPF filtru nebo turbodmychadla. Náklady na opravy se tak nakonec vyšplhají do vyšších desítek tisíců, přitom na počátku bylo možné jen nechat dekarbonizovat motor a začít tankovat na ověřených stanicích. 

Nepodceňujte zvýšenou spotřebu paliva

Zvýšená spotřeba paliva je varovný signál, který by žádný řidič neměl ignorovat. Nejčastější příčiny zahrnují závady motoru, špatnou lambda sondu, zanesené filtry nebo nevhodné provozní podmínky. Včasná diagnostika a údržba mohou předejít zbytečným výdajům i větším poruchám. Sledujte chování svého vozu a nebojte se investovat do prevence – často se vám to vrátí nejen na účtu za palivo, ale i na životnosti samotného motoru.

Zkušenosti našich zákazníku najdete tady. A nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.