Kdy se vyplatí přestavba auta na LPG a kdy nepřestavovat

03. 06. 2025

Zobrazit článek
Kdy se vyplatí přestavba auta na LPG a kdy nepřestavovat

Kdy se vyplatí přestavba auta na LPG a kdy ne

Ceny benzínu pomalu míří vzhůru, ale řešení, jak dlouhodobě ulevit rodinnému rozpočtu existuje. Roky, kdy řada řidičů sahala po alternativním pohonu a uvažovala o změně, jsou už pryč. Na druhou stranu je pořád nad čím uvažovat. Protože jedním z osvědčených způsobů, jak snížit náklady na palivo, je právě přestavba na LPG.

přestavba na LPG

LPG není novinka, ale stále má co nabídnout

Pohon na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn, není na českých silnicích ničím neobvyklým. Už od 90. let se montuje LPG do běžných osobních vozů, a to buď přímo z výroby, nebo dodatečně. Popularitu si získaly hlavně díky nižší ceně plynu ve srovnání s benzínem. V posledních letech se však začíná diskutovat nejen o výhodách, ale i o limitech a omezeních této převratné technologie, zejména v souvislosti s emisními normami a rozvojem elektromobility. Přesto LPG zůstává zajímavou možností pro mnoho motoristů – otázkou zůstává, pro koho se skutečně vyplatí a kdy je přestavba na LPG zbytečným výdajem.

Přestavba na LPG: Co obnáší a kolik stojí

Přestavba na LPG zahrnuje instalaci plynové nádrže, vstřikovacího systému a řídicí jednotky, která umožňuje přepínání mezi benzínem a plynem. Moderní systémy jsou plně automatizované a při studeném startu používají benzín, po zahřátí motoru se přepínají na LPG. Nádrž se zpravidla umisťuje místo rezervy nebo do kufru.

Samotnou montáž musí provést servis, a přestavba musí být zapsaná do technického průkazu. Vozidlo následně projde technickou kontrolou.

Cena přestavby na LPG

Cena přestavby se liší podle typu motoru, složitosti instalace a značky LPG systému. U běžných motorů se pohybuje od 25 000 Kč do 35 000 Kč. U složitějších motorů může částka přesáhnout 40 000 Kč. Je důležité zvolit kvalitní komponenty a ověřený servis – špatně provedená přestavba má vliv na chod motoru, spotřebu i bezpečnost.

Návratnost přestavby: Kdy se investice vyplatí

Jednou z hlavních výhod LPG je jeho nízká cena – v roce 2025 se cena pohybuje v průměru kolem 17–19 Kč za litr, zatímco benzín se drží okolo 35 Kč. Rozdíl ve spotřebě mezi benzínem a LPG bývá zhruba 10–15 %, protože spalování LPG je méně efektivní. Přesto se při každém natankování ušetří až polovina nákladů na palivo.

Výpočet návratnosti

Pokud vás přestavba vyjde na 30 000 Kč a při běžném provozu ujedete 20 000 km ročně, můžete ročně ušetřit přibližně 18 000 Kč (v závislosti na spotřebě a cenách paliv). V takovém případě je návratnost přestavby zhruba 1,5 roku. Pro řidiče, kteří ročně najedou více než 15 000 km, se přestavba vyplatí. Naopak pokud s autem jezdíte jen občas, návratnost může trvat i více než 4 roky – nebo se nevyplatí vůbec.

LPG nevýhody: Co musíte zvážit

  • Méně kufru, omezení při parkování – Jednou z praktických nevýhod je zmenšení prostoru v kufru kvůli plynové nádrži. Pokud je nádrž v místě rezervy, přicházíte o klasické náhradní kolo. Trn z paty vám může sada na opravu pneumatik.
  • Další komplikací jsou podzemní garáže – i když je moderní LPG systém bezpečný, některé garáže zakazují vjezd vozům s LPG kvůli požární bezpečnosti. To je problém hlavně ve městech, kdy má každý větší obchodní dům své podzemní garáže. 
  • Omezený počet stanic – Síť LPG čerpacích stanic je v ČR poměrně hustá (kolem 900 stanic), ale mimo republiku může být situace komplikovanější. Například v Rakousku či Německu není LPG tak běžné jako u nás.
  • Emisní normy a budoucnost LPG – LPG má nižší emise CO₂ než benzín, což je samozřejmě plus. Přesto však neplní nejnovější přísné normy, jako třeba hybridy. Z tohoto důvodu automobilky opouštějí výrobu LPG. Přestavba  u nových vozidel tak může ztrácet smysl, kde se více vyplatí volit hybridní technologii.

přestavba na LPG

Kdy se přestavba na LPG nevyplatí

  • Krátké trasy a městský provoz – Pohon na LPG je nejefektivnější při delších jízdách – u krátkých tras (do 5 km) se motor často ani nepřepne z benzínu na LPG, protože systém potřebuje čas na zahřátí. U takového způsobu jízdy je úspora minimální. Pokud auto používáte převážně na nákupy po městě, přestavba není ekonomicky ani technicky výhodná.
  • Nová auta s přímým vstřikováním – U nových aut s přímým vstřikováním je přestavba složitější a dražší. Některé motory nejsou vhodné k přestavbě vůbec – buď kvůli komplikované konstrukci, nebo kvůli omezením řídicí jednotky. Navíc zásah do nového vozu ovlivňuje i záruku.

LPG se vyplatí, ale ne každému

Přestavba na LPG je výhodná pro řidiče, kteří najedou alespoň 15 000 km ročně, jezdí delší trasy a mají vůz se spolehlivým motorem. Výhodou jsou nižší náklady na provoz, ekologičtější provoz a dobrá dostupnost LPG v ČR. Naopak pokud auto využíváte jen občas, je staré nebo naopak zbrusu nové, přestavba se může prodražit nebo ztratit smysl.

Zkušenosti našich zákazníku najdete tady. A nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.